Waarom je nooit mag eten van iets waar een vlieg op heeft gezeten

.
Thinkstock .
Wanneer een vlieg op je bord komt zitten, eet je best niet meer verder. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Pennsylvania State University. Op de poten en vleugels van insecten krioelt het namelijk van bacteriën.

Onderzoekers van de Pennsylvania State University hadden al een vermoeden dat vliegen een grote rol spelen in het verspreiden van ziektes, omdat ze overal aanwezig zijn. Daarom onderzochten ze 116 huisvliegen en vleesvliegen uit drie verschillende continenten. Uit hun studie, gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports, bleek dat sommige vliegen tot wel honderden verschillende soorten bacteriën meedragen, die schadelijk kunnen zijn voor mensen.

Het onderzoek heeft uitgewezen dat vliegen in de stad veel meer bacteriën met zich meedragen dan vliegen op het platteland. Huisvliegen en vleesvliegen landen vaak op onhygiënische plekken, omdat ze hun jongen voeden met rottend vlees en fecaliën.

“Deze studie zal je echt twee keer doen nadenken voor je nog eens van die aardappelsalade eet die een tijdje heeft buiten gestaan”, zegt professor Donald Bryant van de Pennsylvania State University. “Vliegen kunnen een grote rol spelen bij de snelle overdracht van ziektes”, aldus Bryant.

Hoofdonderzoeker Stephan Schuster voegt hieraan toe dat bacteriën de vleugels en poten van vliegen gebruiken als shuttles. “Bacteriën overleven de reis en groeien en verspreiden zich in een nieuw milieu.”