Slecht nieuws voor wie morgen wil uitslapen: slaaptekort haal je niet in

Getty Images/EyeEm
Slaap is belangrijk: het stimuleert je concentratie- en reactievermogen, het is belangrijk voor het herstel van de hersenen en het geeft je energie. Wie te weinig of slecht slaapt, loopt een hoger risico op obesitas en diabetes. En jammer genoeg kan dat slaaptekort niet snel ingehaald worden, zelfs niet tijdens de weekends. Dat blijkt uit nieuw onderzoek aan de University of Colorado Boulder in de VS.

Om tot die conclusie te komen verdeelde het onderzoeksteam een groep gezonde vrijwilligers in twee. Beide groepen hadden brute pech en mochten maximaal vijf uur per nacht slapen. De ene groep mocht tijdens het weekend dan weer wat bijslapen, terwijl de tweede groep zelfs op zondag vroeg uit de veren moest. 

En hoewel de vrijwilligers van de eerste groep tijdens het weekend misschien een beetje beter gezind waren, ze ondervonden uiteindelijk dezelfde negatieve effecten, te wijten aan het slaaptekort. Al at de eerste groep minder ongezond tijdens het weekend omdat ze langer sliepen, ze aten op weekdagen opnieuw tussendoortjes waardoor hun gewicht toenam. Het finale resultaat was een soortgelijke gewichtstoename bij beide groepen.

Insulinegevoeligheid

Daarnaast werd ook de insulinegevoeligheid van de vrijwilligers getest. Dat hangt immers samen met de kans op diabetes. Insuline is het hormoon dat je bloedsuikerspiegel controleert. Hoe groter de insulinegevoeligheid, hoe sneller en beter de bloedsuikerspiegel naar omlaag gaat wanneer je bijvoorbeeld een suikerrijk drankje drinkt of een toetje eet.

Al vanaf negen nachten op rij slechts vijf uur slapen, daalde de insulinegevoeligheid met maar liefst 13 procent waardoor er een grotere kans op diabetes type 2 bestaat. Langer slapen in het weekend keerde het effect ditmaal niet om. In tegendeel zelfs: na het weekend daalde de insulinegevoeligheid nog eens 9 tot zelfs 27 procent extra. Dat bewezen de (ongelukkige) proefpersonen van de eerste groep. 

Nogmaals benadrukken de auteurs het belang van slaap. Bijslapen heeft slechts zin als je kortstondig slecht slaapt, maar gemiddeld raden de onderzoekers zo’n zeven uur nachtrust aan.

(Lees verder onder de foto)

Illustratiebeeld
Getty Images Illustratiebeeld

Vrijwilligers

De groep vrijwilligers bestond uit 36 personen van 18 tot 39 jaar oud. Ze waren allemaal gezond verklaard en overnachtten tijdens het onderzoek in een laboratorium waar niet enkel hun slaap gereguleerd werd, maar waar onderzoekers ook hun voedselinname registreerden. Bovendien werden de twee bovenstaande groepen vergezeld door een derde groep: de controlegroep. De vrijwilligers die deel uitmaakte van die derde controlegroep sliepen elke nacht een gezond aantal uren. 




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Catherine MISTIAEN

    'Slaapverlof' zou een basisrecht moeten worden op het werk, net zoals lunchpauze en wc-bezoek. (Met bewijs voor de werkgever dat je echt slààpt tijdens dit verlof.)