Roemeense vat vuur op operatietafel en overlijdt

Illustratiefoto.
Shutterstock Illustratiefoto.
Een 66-jarige vrouw uit Roemenië is zondag overleden nadat haar lichaam vorige week vuur had gevat tijdens een operatie. In de operatiekamer was brand ontstaan, toen een elektrische scalpel in aanraking kwam met een brandbaar ontsmettingsmiddel. De vrouw, die in een ziekenhuis in Boekarest geopereerd werd aan een tumor aan de alvleesklier, overleed uiteindelijk aan haar brandwonden.

De vrouw "ontstak als een fakkel", schrijft een parlementariër op Facebook. Een chirurg doofde het brandende lichaam met een emmer water. Het Roemeense ministerie van Volksgezondheid heeft laten weten een onderzoek te beginnen naar het "ongelukkige incident". "Chirurgen moeten zich ervan bewust zijn dat het verboden is om een brandbaar ontsmettingsmiddel te gebruiken als gewerkt wordt met een elektrische scalpel", liet het ministerie weten.

De zorg in Roemenië staat al langere tijd onder grote druk. Er is nauwelijks geld, het materiaal is vaak verouderd en er is een tekort aan ziekenhuispersoneel.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.