Nieuw antibioticum ontdekt tegen ‘superbacterie’

Illustratiebeeld
Thinkstock Illustratiebeeld
Onderzoekers in de Verenigde Staten hebben een nieuw molecuul ontdekt dat ‘superbacteriën’ kan doden die ongevoelig zijn voor traditionele antibiotica. Het gaat om een lang verwachte doorbraak.

De antibiotica die nu worden gebruikt, zijn al oud en het gebruikelijke proces om nieuwe te vinden is duur en omslachtig. Daarom gebruikten de wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology en Harvard computerberekeningen om te kijken welke chemische moleculen bepaalde bacteriën kunnen aanvallen.

"We wilden een platform ontwikkelen om de kracht van kunstmatige intelligentie te benutten voor een nieuw tijdperk van ontdekking van antibiotica", zei James Collins, hoogleraar medische techniek aan het MIT, die meewerkte aan de ontdekking, donderdag in het tijdschrift Cell. "Onze aanpak heeft dit ongelooflijke molecuul onthuld, dat misschien wel het krachtigste antibioticum is dat ooit is ontdekt.”

De onderzoekers oefenden hun model op de E. coli bacterie en zochten vervolgens in een bibliotheek van 6.000 chemische verbindingen met de gewenste eigenschappen. Het algoritme vond een verbinding met een andere structuur dan bestaande antibiotica en voorspelde dat die effectief zou zijn tegen veel bacteriën.

kos Hal 9000 is een fictieve computer die bekendheid verwierf door de 'Space Odyssey'-reeks.

2001, A Space Odyssey

Ze noemden het molecuul "halicine", als eerbetoon aan de HAL-computer in de film “2001, A Space Odyssey", en testten het vervolgens in het laboratorium op tientallen bacteriestammen die bij patiënten waren afgenomen en gekweekt in vitro. Halicin doodde met succes een heel aantal bacteriën die resistent zijn tegen bestaande antibiotica.

Ten slotte werd het nieuwe molecuul getest op muizen die besmet waren met A. baumannii, een bacterie die vele Amerikaanse soldaten in Irak en Afghanistan heeft besmet en die alle bestaande antibiotica weerstaat. De muizen waren binnen 24 uur genezen.

• Albert Verbiest

Laat ons hopen dat alles goed komt en dat het antibiotica voor alle mensen betaalbaar en beschikbaar word.

• Jules Vermeers

Er bestaan gelukkig nog heel slimme mensen op deze planeet, spijtig dat er ook poenscheppers bestaan die heel die boel verzieken en waarvoor mensenlevens totaal niets betekenen.

• Robert Soeloo

En nu gaat MIT de honderden miljoenen uitgeven die het kost om hier een geneesmiddel van te maken? Met het risico dat het faalt om een of andere reden... Nee. Ze zullen proberen het patent te verkopen aan big farma.

• willem merken

hopelijk gaan ze dat antibioticum niet aan iedereen voorschrijven zonder dat het klinisch bewezen is dat het het enige is dat werkt. Dat duurt 48 uur. 1 dag om het beestje te isoleren en dan nog een dag om te zien of het ook werkt (antibiogram). Zelf nog meegemaakt dat een patiënte 4 verschillende antibiotica moest nemen voor een blaasontsteking omdat er resistentie was.

• Pierre Vanden Meersschaut

MIT en Harvard zijn de absolute top in onderzoek. Het zoeken en vinden van een molecule die een uitzonderlijke infectie zoals deze van de super bacterie gelukkiglijk is kan niet enkel overgelaten worden aan de farma industrie, simpel omdat onderzoek fortuinen kost en omdat de markt voor zeldzame aandoeningen voor niet lucratief genoeg is.