Nederlandse onderzoekers stellen vast dat coronavirus ook cellen in darmwand kan infecteren

Beeld ter illustratie
Photo News Beeld ter illustratie
Het coronavirus kan behalve de longen ook rechtstreeks de cellen van de darmwand infecteren en zich daar tevens vermenigvuldigen. Dat schrijven onderzoekers van onder meer de Universiteit Maastricht, het Hubrecht Institute in Utrecht en Erasmus MC Universitair Medisch Centrum Rotterdam in het wetenschappelijk blad Science.

De onderzoekers baseren zich op een studie die ze met behulp van menselijke mini-darmpjes hebben uitgevoerd. Ze hebben die darmpjes in het laboratorium gekweekt en daarna met het virus besmet. Volgens de onderzoekers verklaren de resultaten van het onderzoek waarom een derde van de coronapatiënten maag-darmklachten zoals diarree krijgt.

De wetenschappers hopen dat door hun onderzoek snel nieuwe medicijnen kunnen worden gevonden voor patiënten die ziek zijn geworden door Covid-19. Volgens de Maastrichtse hoogleraar Peter Peters kunnen in het lab gekweekte menselijke mini-orgaantjes die met het virus zijn besmet, worden blootgesteld aan een groot aantal verschillende geneesmiddelen. De onderzoekers gaan na met welke middelen of een combinatie hiervan de gevolgen van de virusinfectie effectief kunnen worden bestreden.

Lees ook: Is Covid-19 al gemuteerd? Hoelang kan het overleven op een deurklink? Wetenschappers leggen uit wat we wel en niet weten over het virus(+)

• Jos Nijs

de hamvraag is dan: kan je het krijgen door het op te eten ??

• Maria De Vuyst

De aanwezigheid van COV2-receptoren, en de mogelijkse besmetting, op darmen werd al 2 maanden terug gemeld door het Chinese CDC. Het vermoeden ontstond nadat het gebruik van openbare toiletten er een grote rol speelde bij lokale verspreidingen: doordat het aerobe virus via een uitstoot van flatulentie in een gesloten ruimte blijft hangen en door anderen terug wordt ingeademd.

• Michel Jacobs

Waarom zou dat virus ook een onderscheid maken tussen epitheelcellen in de neus-keelholte en die van de darm? Dachten de Hollanders misschien dat ze met een GPS binnenkomen? Het tegendeel zou nieuws met enige relevantie zijn. Dat is al de tweede keer dat onze noorderburen met raar, niet bepaald productief onderzoek voor de dag komen. Randgegevens noem ik dat.

• rudi berghmans

dat wisten we toch al anders zouden bepaalde mensen er geen buikloop bij hebben he

• tyl sachs

Normale mutatie ? Graag uitleg omtrent het hoe en waarom dat virus zo verschillend is en zo snel in menselijke cellen dringt.