Mogelijke doorbraak in strijd tegen aids: wetenschappers vernietigen voor het eerst besmette cellen

Illustratiebeeld
REUTERS Illustratiebeeld
Wetenschappers hebben een potentiële doorbraak in de strijd tegen het hiv-virus aangekondigd. Onderzoekers aan het Institut Pasteur in Parijs beweren dat ze geïnfecteerde cellen met succes vernietigden. Dat meldden ze in hun studie die gepubliceerd werd in het tijdschrift Cell Metabolism

“Hiv richt zich op cellen met een hoge metabolische activiteit en kaapt die energie om zo te vermenigvuldigen”, leggen de auteurs van de studie uit. “Door activiteitsremmers te introduceren in de cellen, worden ze vernietigd, alsook het hiv-virus dat erin huist.”

De vernietiging van besmette cellen zorgt ervoor dat het virus zich niet langer vermenigvuldigen waardoor aids vermeden wordt. Voorlopig wordt hiv nog met antiretrovirale geneesmiddelen behandeld, medicijnen die de patiënt levenslang moet innemen. Die remmen de vermenigvuldiging van het virus, maar kunnen het niet effectief uit het lichaam verwijderen. Het eindstadium van hiv is aids.

Het onderzoek vond voorlopig plaats in een steriel laboratorium: “ex vivo”. Dat betekent dat wetenschappers besmette cellen manipuleerden en experimenteerden buiten het lichaam. Bij een volgende onderzoeksfase zullen de wetenschappers activiteitsremmers “in vivo” proberen te introduceren. Pas dan kunnen concrete conclusies getrokken worden.

• Soraya Izna

Wie had gedacht dat hepatitis c te genezen valt daar zijn toch ook al jaren mee bezig geweest

• Paul Philippaerts

En de toepassing is voor binnen 20 jaar. Die fantastische verhalen kennen we ondertussen al.

• Jonny Van den Bruel

Elke overwinning op een ziekte is fantastisch. Knap dat verstandige mensen hier zoveel energie insteken! Kan het zijn dat het onderzoek naar een remedie tegen alzheimer een beetje... in de vergeethoek is geraakt?

• Wayne Hamilton

Laten we hopen dat dit lukt !

• Delhaye Gabriel