Kan coronavirus zich verspreiden via tranen? “Laag risico”

Angelika Warmuth/dpa De artistieke leider van het Passiespel in het Duitse stadje Oberammergau moet een traantje wegpinken. Sinds de zestiende eeuw voert het halve dorp in de Goede Week het lijden en sterven van Jezus Christus op, alleen kan editie 2020 niet doorgaan wegens het coronavirus.
Als een met Covid-19 besmet persoon niest of hoest, verspreidt hij het virus door de minuscule druppeltjes bij een kuch of niesbui, weten we ondertussen. Kan het virus ook rondgaan via andere lichaamsvloeistoffen zoals tranen?

“Onwaarschijnlijk”, stelt een studie in het wetenschappelijke tijdschrift Ophthalmology, “op voorwaarde dat de persoon geen oogontsteking heeft.” Een symptoom dat slechts bij 1 tot 3 procent van het aantal coronapatiënten voorkomt. Een laag risico, dus.

Wetenschappers van het Nationaal Universitair Ziekenhuis van Singapore verzamelden voor het onderzoek traanstalen van zeventien Covid-19-patiënten gedurende het volledige verloop van hun ziekte. Dit vanaf het moment dat ze symptomen vertoonden tot ze herstelden.

Er werden geen virusdeeltjes terugvonden in deze stalen, noch door middel van ze op kweek te zetten, noch door genetische analyse. Ter controle namen de onderzoekers ook stalen met een wissertje van de neus en keel. Terwijl de tranen virusvrij waren, wemelde het in de neus en keel van het coronavirus.

De vorsers hopen met hun onderzoek de mensen wat gerust te kunnen stellen. Ze blijven evenwel erop hameren dat iedereen de nodige beschermingsmaatregelen in acht moet nemen om zo verdere verspreiding van het coronavirus in te dijken. De wetenschappers doen nog verder onderzoek.