Duitse studie: "Bloedgroep kan ernst waarmee Covid-19 toeslaat bepalen”

Een laborante in het Italiaanse Palermo met een positief bloedstaal.
BSRagency IPA / BACKGRID Een laborante in het Italiaanse Palermo met een positief bloedstaal.
Iemands bloedgroep speelt mogelijk een rol bij de mate waarin Covid-19, de ziekte veroorzaakt door het nieuwe coronavirus, schade toebrengt aan de gezondheid van die persoon. Dat blijkt uit een studie van wetenschappers verbonden aan de universiteit in het Duitse Kiel die gepubliceerd werd in het gezaghebbende New England Journal of Medicine.

Uit de studie zou blijken dat mensen met bloedgroep A bijna 50 procent meer kans hebben om zwaarder getroffen te worden door Covid-19 dan mensen met een andere bloedgroep. Het omgekeerde geldt voor wie de bloedgroep O heeft. Bij deze mensen zou het risico op een ernstige impact met de helft worden verminderd.

De onderzoeksgroep, onder leiding van moleculair bioloog Andre Frank, onderzocht bloedstalen van 1.610 patiënten die met Covid-19 werden opgenomen op de afdeling intensieve zorgen in Italiaanse en Spaanse ziekenhuizen. Allemaal kregen ze zuurstof toegediend. Daarnaast namen de onderzoekers bloedstalen af bij 2.205 mensen die willekeurig werden uitgekozen in die landen om te vergelijken.

En er is meer. Volgens een andere internationale studie die in het New England Journal of Medicine verscheen, zouden ook onze genen mee bepalen hoe ziek we worden van het coronavirus. Aan die studie werkten onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen mee.

Bepaalde plekken in het DNA kunnen maken dat mensen vatbaarder zijn voor het virus. En die ontdekking kan misschien helpen bij het vinden van een geneesmiddel.

Voor het Groningse onderzoek Lifelines was al het DNA beschikbaar van tienduizenden mensen in het noorden van Nederland. Zij vullen elke twee weken een vragenlijst over hun gezondheid in. De onderzoekers kunnen de antwoorden vergelijken met het genetisch materiaal om patronen te zoeken.

Lees ook: Coronavirus, Covid-19 of SARS-CoV-2? Deze gids maakt u wegwijs in het coronajargon

• Els VanDamme

Dat kwam ook uit het chinees onderzoek en wat werd afgedaan als quatch

• felix strackx

Zeer bizar en altijd opletten geblazen met statistische verbanden. Voor hetzelfde geld komt aan het licht dat patiënten met een partijkaart van CD&V harder of juist minder hard worden getroffen...

• Sabine Van de Kerkhove

En bloedgroep AB En moet het A+ of A- zijn

• janine imschoot-boyer

Ik dacht er ook nog aan. Waarom de één wel en de ander niet ook al zaten ze in één bubbel

• Liesbeth Cuppens

Wat met de bloedgroepen B ?