Belgische wetenschappers doen belangrijke ontdekking in strijd tegen kanker: nieuwe molecule voorkomt mogelijk uitzaaiingen

Onderzoeker Pierre Sonveaux aan het werk in een lab.
Alexis Haulot Onderzoeker Pierre Sonveaux aan het werk in een lab.
Wetenschappers van de universiteit van Louvain-La-Neuve hebben een nieuwe molecule ontdekt die een doorbraak kan betekenen in de strijd tegen kanker. “De nieuwe molecule verdubbelt de kans dat er een doeltreffend medicijn ontwikkeld kan worden om uitzaaiingen te voorkomen”, luidt het.

Het team van kankeronderzoeker Pierre Sonveaux bewees al in 2014 dat mitochondriën een rol spelen bij de vorming van metastasen, ofwel uitzaaiingen van kanker. Uit testen op muizen bleek dat moleculo ‘mitoQ’ in staat is om de vorming van metastasen te blokkeren. Maar nu hebben de onderzoekers nog een tweede molecule ontdekt. De molecule wordt geproduceerd door een plant in Indonesië.

De ontdekking van de tweede molecule verdubbelt de kans dat er ooit een medicijn kan ontwikkeld worden die uitzaaiingen een halt toeroept. Nu is het nog onzeker of beide moleculen ook bij mensen werken, maar het Belgische farmabedrijf BePharbel wil wel investeren in een medicijn met de nieuwe molecule. Op die manier wordt de molecule misschien ooit op grote schaal verspreid.

MitoQ is een synthetische molecule, maar de nieuwe molecule, catéchine:lysine 1:2, is natuurlijk. Beide moleculen kunnen uitzaaiingen een halt toeroepen, maar helaas kunnen ze kanker niet genezen.

• Lilianne Van Neylen

Prachtig dat deze onderzoekers de moed niet opgeven en blijven verder zoeken! Met het gezeur van sommigen hier zouden we geen enkele stap vooruit gaan

• Robby Beauprez

Jaja voor de rijke die dit kunnen betalen ja en voor de gewonen werkend mens de oude brol geven die niet werkt !!!

• vanaeken jokke

En nu maar hopen dat het iets word.

• Marc Sierens

Middel voor de kleine man te verkrijgen binnen 5 of 10jaar zeker,tenzij je een pak geld er kan tegenaan gooien.

• Jan Verlinden