Artsen zien vaker verlammingsverschijnselen door lachgas

Nederlandse revalidatieartsen waarschuwen dat mensen die extreem veel lachgas gebruiken, verlammingsverschijnselen kunnen krijgen. Ze spreken van een structureel probleem. 

Het Nederlandse tv-programma Nieuwsuur vroeg cijfers op bij acht revalidatieklinieken gespecialiseerd in de behandeling van dwarslaesies - een onderbreking van de zenuwbanen die in het ruggenmerg lopen. In de afgelopen 2,5 jaar zijn daar in totaal dertien patiënten behandeld met ernstige klachten nadat ze lachgas hadden gebruikt.

Gebruikers van lachgas kunnen blijvende schade oplopen, zoals spierzwakte, verminderde conditie en tintelingen in handen en of voeten. De Nederlandse revalidatiearts Wendy Achterberg zegt dat er door gebruik van lachgas een ophoping ontstaat van verkeerde stoffen bij het ruggenmerg, wat zorgt voor schade aan de zenuwen. Het kan onder meer leiden tot spierzwakte en een verminderde balans.

Populaire partydrug

Extreem lachgasgebruik is vooral een probleem in de grote steden. De dertien patiënten werden behandeld in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen. 

De partydrug lijkt aan populariteit te winnen, en de zorgen nemen toe. Ook in België wint lachgas al enkele jaren aan populariteit. Dat gebeurde nadat het Europese Hof van Justitie besliste dat lachgas een genotsmiddel en geen medicijn is. 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • WALTER AERTS

    Wordt verkocht in de Action in bussen.

  • Mathias Van Herck

    Goed, dat is duidelijk. Kunnen we dan ook de medische kosten laten betalen door de lachgasgebruikers zelf?