“Piloten en cabinepersoneel krijgen te weinig info over risico's kosmische straling”

Beeld ter illustratie, piloten.
thinkstock Beeld ter illustratie, piloten.
Piloten en cabinepersoneel krijgen van luchtvaartmaatschappijen te weinig informatie over de mogelijke risico's van kosmische straling, een straling uit de ruimte die door radioactiviteit wordt veroorzaakt. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) in samenwerking met de Belgian Cockpit Association (BeCA), de beroepsvereniging die de Belgische lijnpiloten vertegenwoordigt, zo meldt het FANC vandaag.

Uit de enquête blijkt dat de medewerkers te weinig informatie krijgen over de mogelijke risico's, dat ze niet voldoende op de hoogte zijn van hun eigen blootstellingswaarden en dat vrouwelijke personeelsleden onvoldoende worden geïnformeerd over de risico's voor het ongeboren kind in geval van zwangerschap. Embryo's en foetussen zijn immers gevoeliger voor ioniserende straling dan volwassenen. 

Van de respondenten stelt 66 procent dat hun werkgever hen nooit heeft geïnformeerd over de blootstelling aan kosmische straling. De meesten kennen het fenomeen echter wel, door er zelf info over op te zoeken of door erover te spreken met collega's en beroepsverenigingen. Slechts 13 procent van de respondenten zegt dat ze de informatie over hun persoonlijke blootstellingswaarden rechtstreeks ontvangen van hun werkgever.

Van de kosmische of ioniserende straling die vanuit de ruimte komt, bereikt maar een fractie ons aardoppervlak. Maar hoe hoger in de atmosfeer, hoe groter de blootstelling aan de straling en hoe hoger het risico voor het luchtvaartpersoneel. “De korte termijngevolgen van de kosmische straling zijn niet gekend”, zei FANC eerder al. “Je kan het vergelijken met het ziekenhuispersoneel dat blootgesteld wordt aan röntgenstralen. Ze zullen niet noodzakelijk direct ziek worden, maar later in het leven lopen ze een hoger risico op ziektes als kanker.”

Zwangere personeelsleden

Vrouwelijke personeelsleden lopen een aantal beroepsrisico's tijdens de zwangerschap, waaronder kosmische straling. De meeste zwangere personeelsleden (83 procent) stoppen met vliegen van zodra ze hun zwangerschapsverklaring hebben ingediend bij hun werkgever. Zowat 9 procent blijft nog vliegen na de zwangerschapsverklaring en 8 procent meldt de zwangerschap pas later, om te kunnen blijven vliegen en zo minder loonverlies te lijden. De helft van de vrouwen werd niet geïnformeerd door hun werkgever over de stralingsrisico's voor ongeboren kinderen of over het belang van het zo vroeg mogelijk melden van een zwangerschap in dat kader.

Om de informatiedoorstroming naar de luchtvaartmedewerkers te verbeteren, zal het FANC nu een actieplan uitwerken. De luchtvaartmaatschappijen zullen worden gesensibiliseerd rond hun plicht om hun personeel te informeren. Het FANC zal voorts informatiepakketten ontwikkelen en verspreiden en zal de best practices uit binnen- en buitenland promoten. Ook arbeids- en luchtvaartartsen zullen bijkomende informatie ontvangen.

Het FANC volgt jaarlijks de opgelopen stralingsdosis op van ongeveer 4.000 luchtvaartmedewerkers. Voor de enquête met BeCa kreeg het FANC 400 ingevulde vragenlijsten van piloten terug. 




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • GERARD DE PELECIJN

    Kan de bevolking daar niets aan doen mits milieubelasting?

  • Walter Van Criekinge

    Spreken die mensen dan nooit ernstig met hun huisarts ?

  • Jean Paul Peelos

    Na het milieu en het klimaat, is de kosmische straling in aantocht. Frans Timmermans heeft nog een item om meer te graaien, en ons door de mangel te draaien, want ik verwacht dat zelfs straling uit de ruimte zal kunnen bedwongen worden met extra belastingen. Toch een vraag: hoe heeft de mensheid het al die tijd op aarde kunnen uithouden?

  • Gerrit Versteele

    Misschien is het na 8 generaties luchtvaart ook niet meer persé nodig om aandacht te schenken aan kosmische straling: ze vallen ook na jaren vliegen niet met bosjes tegelijk uit de lucht. Het staat cabinepersoneel natuurlijk vrij hun pet in te ruilen voor alu hoedjes maar of ze daarmee een positieve invloed hebben op hun gezondheid en de waardigheid van hun beroep is maar de vraag...

  • walter luysterborg

    Heeft jaren geduurd maar Sabena gaf op het einde , laat ons eerlijk zijn de laatste jaren wel informatie maar deze was heel sumier. Elke piloot weet dat hoe hoger je vliegt dat de straling toeneemt ( exponentieel ? ) en dat als er zonne erupties zijn je beter op lagere niveaus vliegt.