Leonard 'Mr. Spock' Nimoy krijgt eigen planetoïde

Leonard Nimoy als Mr. Spock.
rv Leonard Nimoy als Mr. Spock.
Het is wellicht de grootste eer die Leonard Nimoy te beurt kon vallen. De acteur, die al onsterfelijk werd dankzij zijn rol van Mr. Spock in 'Star Trek', leeft voortaan ook verder in de ruimte, nu de planetoïde 1988 RA5 zijn naam draagt.

De planetoïde, die in 1988 ontdekt werd door de Belgische astronoom Henri Debehogne, gaat voortaan door het leven als 4864 Nimoy. Het hemellichaam bevindt zich tussen Mars en Jupiter en heeft een diameter van zo'n tien kilometer. Zijn baan rond de zon duurt 3,9 jaar.

Leonard Nimoy overleed in februari van dit jaar. Fans die zijn 'ster' opnieuw willen zien schitteren, zullen daar enige moeite voor moeten doen. 4864 Nimoy wordt deze maand niet helderder dan magnitude 16 en is dus nog moeilijker te spotten dan dwergplaneet Pluto met magnitude 14.

Ver van alle lichtvervuiling zijn sterren slechts tot magnitude 6 met het blote oog zichtbaar. Om Nimoy aan de hemel te kunnen zien, heeft u dus een telescoop nodig. Tegen midden juli, wanneer zijn planetoïde oplicht tot magnitude 15, zal hij zichtbaar zijn met een telescoop van 14 inch of meer.

Nimoy's karakter in 'Star Trek', de half-Vulcan/half-mens Mr. Spock, ging hem al voor in de kosmische hall of fame. 1971 QX1, een 21 kilometer brede planetoïde ontdekt door James Gibson, kreeg de naam 2309 Mr. Spock. Al gaf ontdekker Gibson toe dat hij het hemellichaam eigenlijk niet naar het 'Star Trek'-karakter, maar naar zijn kat vernoemd had - iets wat tot een relletje leidde bij de Internationale Astronomische Unie.

Planetoïde 4864 Nimoy cirkelt rond de zon tussen de banen van Mars en Jupiter.
NASA/JPL Planetoïde 4864 Nimoy cirkelt rond de zon tussen de banen van Mars en Jupiter.