Kosmische geschiedenis moet hertekend: buitenste delen Melkweg blijken restanten van ander sterrenstelsel

De Melkweg.
Photothek via Getty Images De Melkweg.
De geschiedenis van ons kosmisch thuis moet op de schop. De buitenste delen van de Melkweg blijken restanten van een gewelddadige ontmoeting met een ander sterrenstelsel.

Alsof je na tientallen jaren ineens ontdekt dat je zolderverdieping ooit op een ander huis stond. Zoiets, maar dan op kosmische schaal, onthult astronoom Amina Helmi (Rijksuniversiteit Groningen) nu over ons stellaire thuis, de Melkweg. In het vakblad Nature schrijft zij deze week samen met collega’s dat de buitenwijken van ons sterrenstelsel hun leven begonnen als een compleet ánder stelsel.

Je hebt 11% van dit artikel gelezen

• Kenny Geerts

Dit zijn allemaal veronderdtelingenen gissingen. Niemand die exact kan zeggen hoe het heelal ontstaan is. Zolang we niet kunnen terug reizen in de tijd en aanschouwen hoe alles ontstaan is blijven dit voor mij verzinsels. Maar deze mensen worden wel beroemd en gelauwerd om hun leugens!!!

• Louis Smeekens

dan liggen onze roots misschien daar ipv in onze melkweg.

• André Van der Poorten

Al die theorieën en veronderstellingen , maar er is nog geen ene slimmen die “het begin” kan verklaren . Het lijken me eerder gissingen !

• Karel Martel

Waarom moeten deze gissende mensen betaald worden ? 3/4 van wat ze vertellen zijn gissingen of leugens. Het grootste voorbeeld is de neandertaler. Beendereren van overal ter wereld bijeen geschraapt om eerste mens te creeren.

• Ludo Wouters

liever wetenschap als "godsdienst" dan een God te aanbidden en daarvoor ten strijde trekken. Er zijn nog veel dingen die ontdekt moeten worden, en veel dingen die nu als waarheid misschien later als onwaar zullen zijn. Wat wel een fabel is dat er een God of Allah zou bestaan die hier op aarde zich zou bezig houden met de mensheid.