Kleine kever die niet kan vliegen vernoemd naar Greta Thunberg

AFP/Reuters De 'Nelloptodes gretae' is minder dan een millimeter lang en heeft geen ogen of vleugels.
Een zeer kleine honingkleurige kever is vernoemd naar de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg. Dat meldt het natuurhistorisch museum van Londen. De naam werd gekozen door de insectoloog die het beestje ontdekte.

“Ik heb de naam gekozen omdat ik erg onder de indruk ben van het werk van de jonge militante, en ik hulde wou brengen aan haar uitzonderlijke bijdrage aan milieuvraagstukken”, aldus Michael Darby, ontdekker van de kever.

De ‘Nelloptodes gretae’ is minder dan een millimeter lang en heeft geen ogen of vleugels. Hij werd in de jaren 60 verzameld in de bodem van Nairobi, zo stelt het museum.

De kleine kever van de onderfamilie diefkevers (ptinidae) werd ontdekt in de museumcollectie, die 22 miljoen specimens bevat. In die collectie en in de wereld moeten volgens Max Barclay, verantwoordelijke van de kevercollectie, nog honderden soorten ontdekt worden.

Sommige van die soorten verdwijnen nog voor ze geïnventariseerd kunnen worden, door een verlies aan biodiversiteit. “Het is dus perfect gepast dat de meest recente ontdekking de naam krijgt van iemand die zich uitslooft om de natuurlijke wereld en de kwetsbare soorten te beschermen”, vindt Barclay.

Bekijk ook: Universiteit Mons reikt eredoctoraat uit aan Greta Thunberg

Bekijk ook: Greta Thunberg in de mix met Fatboy Slim

Bekijk ook: Greta Thunberg topfavoriete voor Nobelprijs voor de Vrede?

Bekijk ook: Arnold Schwarzenegger regelt een Tesla voor Greta Thunberg