Kinderen van oudere vaders zijn lelijker maar leven langer

thinkstock
Oudere vaders verwekken minder aantrekkelijke kinderen, zo besluiten wetenschappers. Onderzoekers stelden vast dat het sperma het DNA van de man minder correct kopieert naarmate de man ouder wordt en zo genetische mutaties veroorzaakt. Maar er is ook goed nieuws: kinderen van oudere vaders kunnen ook langer leven.

Kinderen van vaders van twintig jaar zijn tien procent aantrekkelijker dan kinderen van oudere mannen. Vorige week werd nog een studie gepubliceerd waaruit bleek dat kinderen met vaders ouder dan 45 jaar 3,5 keer meer gevaar lopen autisme en andere psychiatrische problemen te ontwikkelen.

Mutaties
Nu blijkt dat de cellen die sperma aanmaken het DNA van de man minder correct kopiëren naarmate de man ouder wordt.

Martin Fielder, antropoloog aan de universiteit van Wenen: "Om de zestien jaar verdubbelt het aantal mutaties. Een 20-jarige heeft 25 mutaties in zijn sperma, een man van 40 jaar heeft er al 40 en wanneer hij 56 wordt, verdubbelt dat nog eens".

"Het effect daarvan is zichtbaar: iemand met een vader van 22 is 5 tot 10 procent aantrekkelijker dan een kind met een vader van 40 en dat verschil wordt groter met de leeftijd van de vader".

Vrouwen van hun kant geven slechts een maximum van 15 genetische mutaties door aan hun kinderen, ongeacht de leeftijd van de moeder.

Aantrekkelijk
Voor de studie, die is verschenen in het vakblad Nature, kregen zes vrouwen en zes mannen 4.018 foto's te zien van 18- tot 20-jarige mannen en 4.416 foto's van vrouwen uit dezelfde leeftijdsgroep. Ze moesten vervolgens hun aantrekkelijkheid quoteren. De jongeren met oudere vaders kregen consistent lagere quoteringen.

Chromosoom
Ze mogen dan minder aantrekkelijk zijn, kinderen van oudere vaders maken wel mooi kans hun leeftijdsgenoten met jongere vaders te overleven.

Professor Lee Smith, geneticus aan de universiteit van Edinburgh, verklaart in The Sunday Times dat ander onderzoek uitwees dat kinderen van oudere vaders langere telomeren hebben, de chromosoomuiteinden die in verband staan met een langere levensverwachting.