Kans op buitenaards leven groter dan gedacht

thinkstock
2 op de 3 planeten die de wetenschap altijd als onbewoonbaar afdeed wegens te warm, te koud of te winderig, blijken nu wél mogelijk ­bewoonbaar. Leuvense wetenschappers ­ontdekten dat er zachte winden waaien die als een aircosysteem werken. «De kans op ­buitenaards leven is veel groter dan gedacht.»

De KULeuven zorgt nog eens voor wereldnieuws. Afgelopen weekeinde kreeg professor Sterrenkunde Leen Decin, één van de drie hoofdonderzoekers, al felicitaties en telefoons vanover de hele ­wereld - vanop déze aardbol toch - over de nieuwe studie.

Volg even mee wat haar team precies ontdekte: "Om bewoonbaar te zijn, moet er op een planeet vloeibaar water zijn. Het moet er dus tussen 0° en 90° Celsius zijn. Het probleem is dat veel planeten buiten ons zonnestelsel een permanente dag- en nachtzijde hebben, zoals onze maan. Ze hangen zo dicht bij hun zon, dat ze door de getijdenkracht niet draaien en nooit hun achterkant tonen", legt de professor uit.

"Het nadeel is dat de voorkant bloedheet is en de achterkant ijskoud. Leven is er niet mogelijk. Maar, als er wind staat die niet te hard en niet te zacht waait, ontstaat op zo'n planeet een airco-systeem dat leven wél mogelijk maakt. De koude lucht van de achterkant van de planeet koelt zo de hitte aan de voorkant af. Tot nu ging de wetenschap ervan uit dat de wind op veel planeten té hard en té snel waait om de hete voorkant goed te kunnen afkoelen. Die snelle wind rond de evenaar zou bijna een muur zijn waar de hete opstijgende lucht van de voorkant niet door raakt. Wij ontdekken nu dat de wind in twee op drie gevallen wél goed staat."

LEES MEER IN HET LAATSTE NIEUWS, OOK VERKRIJGBAAR IN DIGITALE VERSIE.