Ga naar de mobiele website
^ Top

Is ronde landingsbaan dé troef van het vliegveld van de toekomst?

rv
Als het van de Nederlandse wetenschapper Henk Hesselink afhangt, zullen vliegtuigen in de toekomst opstijgen en landen vanop een cirkelvormige baan. Eén van de voordelen daarvan is het inperken van de geluidshinder. Het zou dus ook interessant kunnen zijn voor Zaventem.

De BBC heeft in haar reeks Worldhacks een filmpje gemaakt over het project van Henk Hesselink dat de naam Endless Runway meekreeg. Met de financiële steun van de Europese Unie is Endless Runway in 2014 al afgerond, maar het verdient volgens het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), waar Hesselink werkt, veel meer aandacht.

Hesselink kwam op het idee toen hij vliegtuigen bij het landen angstaanjagend zag zwalpen door de sterke zijwinden. Zijn ambitieuze plan gaat dan ook uit van een ronde start- en landingsbaan, waarvan de voordelen legio zouden zijn. Er kan vanuit alle hoeken en richtingen op aangevlogen worden, wat het landen veiliger zou maken. Er kan bij het landen en opstijgen optimaal gebruik gemaakt worden van tegenwind, terwijl zijwind vermeden wordt. Het zou het landen ook milieuvriendelijker maken omdat er minder rondgecirkeld wordt en minder brandstof verbruikt wordt. Bovendien wordt de 'taxiweg' naar de gate eveneens ingekort.

Op de cirkelvormige baan met een diameter van 3,5 km en met hellende zijkanten kunnen drie vliegtuigen tegelijkertijd landen of opstijgen. In afstand is de ronde start- en landingsbaan het equivalent van drie rechte banen, maar qua capaciteit komt het volgens Hesselinks team overeen met vier banen.

Geluidshinder

Verder zullen betere afspraken over de verschillende vluchtroutes bijdragen tot een inperking van de geluidshinder, die op die manier gelijkmatig verdeeld kan worden. Dat zou een mogelijke oplossing zijn voor de politieke soep die er rond de luchthaven van Zaventem vandaag heerst. "In de studie werd het concept theoretisch getest op de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs. En daar leek het een realistische mogelijkheid", zegt Hesselink op DeMorgen.be.

Maar op diezelfde site is luchtvaartspecialist Luk De Wilde het daar helemaal niet mee eens. Hij vindt het hele idee te futuristisch: "Dit zou een zeer dure operatie zijn, de landingsbanen zouden gereorganiseerd moeten worden. Kortom: dit is onrealistisch." Volgens De Wilde is het geen toeval dat de Europese Unie het project inmiddels "een beetje losgelaten" heeft: "Ze vinden het blijkbaar niet meer zo belangrijk".

In de jaren zestig van vorige eeuw werd er wel geëxperimenteerd met ronde landingsbanen op militaire vliegvelden, maar dit project werd nooit een commerciële realiteit. Het is maar zeer de vraag of dat het ooit wordt.

Luchtvaartspecialist Luk De Wilde.
rv Luchtvaartspecialist Luk De Wilde.
Meer over



17 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Bert Sterk

    En wat met de middelpuntsvliedende kracht die inwerkt op een vliegtuig dat aan 280km/u aankomt of vertrekt...?

  • stijn mertens

    En als er onderhoudswerken zijn, dan moet je de hele luchthaven een tijd sluiten aangezien het "slechts" 1 landingsbaan is.

  • ikben Rechts

    En wat als er een herstelling moet gebeuren aan het wegdek??

  • Gregory Maurisse

    Zeker het proberen waard. Al betwijfel ik of belgie de eerste wordt die dat klaarspeelt, gezien de tijd dat we nodig hebben om o.t.k. voor het oosterweel;)

  • Daniel Corstjens

    En wat met de veiligheid van de omwonenden? Het landen en het opstijgen zijn de gevaarlijkste momenten van het vliegen! Zouden ze niet beter een landingsbaan maken die ze in de windrichting kunnen draaien? Moet toch lukken als ze een drijvende landingsbaan bouwen op een meer!

Meld een bug