Is dit de oudste kaas ter wereld? Extreem overjarige kaas gevonden in 3.300 jaar oude Egyptische graftombe

De gevonden substantie is waarschijnlijk de oudste harde kaas ooit gevonden.
Enrico Greco De gevonden substantie is waarschijnlijk de oudste harde kaas ooit gevonden.
Wetenschappers hebben vermoedelijk de oudste kaas ter wereld gevonden in een Egyptische graftombe. Na een rijping van ruim drie millennia jaar mag het Egyptische kaasje met recht overjarig worden genoemd.

Het praalgraf van Ptahmes, zo'n dertien eeuwen voor Christus burgemeester van Memphis, werd al in 1885 opgegraven maar verdween door zandstormen weer onder de grond. De herontdekking volgde in 2010 en de studie is nu gepubliceerd in het vakblad Analytical Chemistry.

De archeologen troffen onder meer een gebroken pot aan met een keiharde wittige substantie en een stuk canvas. Dat werd mogelijk gebruikt om de inhoud af te dekken of te conserveren. Met moderne technieken is nu aangetoond dat de kruik extreem overjarige kaas bevatte.

Stevige kaas

Onderzoeker Enrico Greco, een chemiedocent aan de universiteit van Catania in Italië, zegt dat de geanalyseerde substantie vermoedelijk de oudste vorm van harde kaas is die archeologen ooit hebben gevonden.

Door de scheikundige analyse van de eiwitten kon worden geconcludeerd dat de kaasboer zowel koemelk als melk van een schaap of geit heeft gebruikt. Omdat de vezels van het kaasdoek geschikter waren voor vaste stof dan voor een vloeibare gaan de onderzoekers ervan uit dat het toen al om stevige kaas ging.

Andere peptiden wijzen er bovendien op dat de zuivel besmet was met Brucella melitensis, een bacterie die de zogenoemde Maltakoorts kan veroorzaken. De ziekteverwekker maakt ook nu nog slachtoffers onder consumenten van rauwmelkse producten.

• emiel wouters

En het moet straffe kaas zijn als ie aan het bord blijft plakken. Of staat de foto ondersteboven?

• emiel wouters

Wetenschapers hebben gevonden, laat mij niet lachen. Dit is gewoon urine van een kameel op het woestijnzand. uitgedroogd en tot steen vergaan. Natuurlijk heeft deze steen een sterk geurtje, maar daarom moet je er nog niet op bijten. En dan maar als oudste kaas verklaren. bijt er maar eens op en je zal je tanden wel breken. DAAR MOET JE TOCH GEEN WETENSCHAPPER VOOR ZIJN Zelf de bacteriën in de tombe zouden deze kaas al opgegeten hebben. Die kunnen ook geen 3300j zonder eten.

• Christine Laevers

Zo schattig om zo'n oude kaas te vinden en die belangrijk te vinden. In oudere tijden zouden archeologen dat gewoon over het hoofd hebben gezien. Zo is vele info verloren gegaan.

• guido vermeyen

er stond ook op : uiterste houdbaarheid: 16/08/2018

• Paul Hunter

Die zal ondertussen wel goed gerijpt zijn.