Hou kerncentrales langer open en voer elektrische salariswagens in: zo halen we de klimaatdoelstellingen volgens Vlaamse ingenieurs

Photo News
Hou de twee jongste kerncentrales open tot na 2025 en voer een CO2-taks in voor alle fossiele brandstoffen. Het zijn enkele van de aanbevelingen die de Vlaamse ingenieursgroep IE-net doet aan beleidsmakers om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen. “We vragen aan de politiek om de zes aanbevelingen grondig door te nemen", zegt Jan Desmet, voorzitter van IE-net en professor Elektrotechniek aan de UGent. Een langetermijnvisie is daarbij noodzakelijk.

Energie is de oorzaak én de oplossing van het klimaatprobleem, klinkt het in het rapport. De aanbevelingen van de ingenieurs werden in mei gepubliceerd naar aanleiding van het verkiezingsdebat van IE-net en de denktank Itinera, maar liggen vandaag opnieuw op tafel tijdens een energiedebat in Brussel.

Energieverbruik

Om de klimaatdoelstellingen van Europa en Parijs te halen, is een omschakeling van fossiele brandstoffen naar groene energie noodzakelijk. Er wordt vandaag al energie gepuurd uit zon en wind, maar niet genoeg. De ingenieursgroep wijst erop dat ons land zich heeft geëngageerd om tegen 2050 de CO2-uitstoot met 80 tot 95 procent naar beneden te halen. Als we echter voortdoen zoals we bezig zijn, halen we de doelstellingen niet. 

“In België zijn de laatste 20 jaar al vele miljarden geïnvesteerd om het energieverbruik te doen dalen en om meer hernieuwbare energie te produceren. Alleen zijn deze inspanningen slechts een druppel op de hete plaat”, staat in de nota. “Sinds de crisis van 2008 daalt het energieverbruik met amper 9 procent over een periode van 10 jaar, terwijl de bevolking en economie toenamen. Willen we tegen 2050 de CO2-doelstellingen van Europa en Parijs halen, dan moet het energieverbruik drastisch dalen.”

Kerncentrales

De Vlaamse ingenieursgroep werkte daarom zes strategische aanbevelingen voor politici uit. Zo pleit IE-net er onder meer voor om de kerncentrales Doel 4 en Tihange 3 langer op te houden. “Dit geeft meer tijd om duurzamere oplossingen voor de leveringszekerheid van elektriciteit te zoeken en te implementeren.” Afgelopen weekend nog pleitte ook de Belgische klimatoloog professor Jean-Pascal Van Ypersele, voormalig vicevoorzitter van het VN-panel van klimaatexperts IPCC, voor het langer openhouden van een aantal kerncentrales in ons land.

Onder het motto “de vervuiler betaalt”, pleiten de Vlaamse ingenieurs verder ook voor een CO2-taks op alle fossiele brandstoffen (olie, steenkool en bruinkool). In de industrie bestaat al een soort CO2-taks, maar ook particulieren zouden die moeten betalen. “Dit creëert een geleidelijk en krachtig signaal waardoor het energiegebruik in alle sectoren zal dalen.” De experts denken daarbij vooral aan brandstoffen die gebruikt worden in voertuigen, en niet zozeer die van de woningen.

Politici moeten verder kijken dan de volgende legislatuur

Jan Desmet, voorzitter van IE-net

Salariswagens

Voorts vindt IE-net dat enkel elektrische bedrijfswagens nog te verantwoorden zijn. En dus pleit de groep voor een snelle omschakeling. Maatschappelijk zal het gemakkelijker zijn om werknemers een elektrisch voertuig te geven, dan de bedrijfswagens uit roulatie te halen, aldus Desmet. Andere aanbevelingen in het plan omvatten investeringen in onderzoek, ontwikkeling en opleiding, en investeringen in infrastructuur.

Kernwoord in het rapport is langetermijnvisie. Die is in ons land volgens de ingenieurs nog te weinig aanwezig. “Politici moeten verder kijken dan de volgende legislatuur. We vragen 10, 20, 30 jaar vooruit te kijken”, reageert Desmet bij de VRT. “In België is dat telkens een moeilijke oefening. Als de overheid verandert, moet er telkens heropgestart worden. Daarom vragen we aan de politiek om de zes aanbevelingen grondig door te nemen.”

‘Energie in 2050': lees hier de volledige visienota van de Vlaamse ingenieursgroep IE-net




63 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • PLANCKAERT Johan

    ga voor thoriumcentrales: enorme voorraad grondstof en weinig afval, geen co2 uitstoot. Op termijn kernfusiecentrales. Als groen daar tegen is weten we dat ze 100% onbetrouwbaar zijn en een andere agenda hebben.

  • Gino Denil

    De winsten voor het buitenland. En de kosten, de afbraak later en het nucleair afval voor de belastingbetaler.

  • Ferdinand Engelbeen

    Albert De Vries, buiten waterkracht heeft Spanje geen capaciteit om andere landen van groene stroom te voorzien. Hun gemiddeld gebruik in de winter is ca. 40 GW, het geïnstalleerde wind en zon komt op 30 GW, met een rendement voor wind rond 30% en voor zon in de winter minder dan 10%. Daarnaast, hoogspanningsleidingen dwars door Europa voor dat soort capaciteiten? Vergeet het maar. Ook zo voor Noorwegen: die hebben een heen (wind) en weer (water) contract met Denemarken, maar dan houdt het op.

  • Sjonny Martero

    En de Oostbloklanden? Wat doen die?

  • Frank Van der Steen

    En wat met dit? In 2016 liet de Belgische staat mij toe een diesel euro 6 aan te kopen. Vandaag wil men die weg of slaan ze de dieselprijs op naar ongekende hoogte. Moet ik nu mijn diesel verkopen voor een aalmoes en waar gaat die dan naartoe? Ik zal mij dan een elektrische auto dienen aan te schaffen. Een investering om « U » tegen te zeggen. Waarom een deel van de bevolking laten opdraaien voor een zware fout van de staat? Men zou die mensen die in deze overgangsfase zitten moeten vergoeden.