Hoe de zee aan haar geur komt en waarom dat belangrijk is

thinkstock
Hij is moeilijk te omschrijven, maar toch kennen we hem: de geur van de zee. Die blijkt nu een belangrijke rol te spelen in het terugdringen van de gevolgen van de klimaatverandering. Wetenschappers hebben immers ontdekt dat 'de geur van de zee' wordt veroorzaakt door een piepklein organisme dat zo overvloedig aanwezig is dat het een significant effect heeft op het klimaat van de planeet.

De microbes zijn zo klein dat er een half miljoen in een theelepeltje zeewater zitten. Wetenschappers uit de VS, China en Groot-Brittannië schrijven in het vakblad Nature Microbiology dat de microbe Pelagibacterales grote hoeveelheden zwavelgassen produceren.

Wolkenformaties
"Iedereen kent die gassen door hun geur", stelt professor Steve Giovannoni, microbioloog aan de universiteit van Oregon. "Eén van die gassen, dimethylsulfide of DMS, herkennen we als de geur van de zee. Het andere gas, methaanthiol, doet ons denken aan een lekkende gasleiding. In de atmosfeer oxideert DMS tot zwavelzuur, wat volgens sommige wetenschappers aan de oorsprong ligt van wolkenformaties en de opwarming van de Aarde kan veranderen".

Afkoelend effect
Aangenomen wordt dat wolken een belangrijke rol spelen in het klimaat omdat ze het zonlicht weerkaatsen. Hoewel ze ook dienst kunnen doen als een deken, waardoor ze de planeet warmhouden, wordt aangenomen dat ze vooral een afkoelend effect hebben. Sommige wetenschappers hebben al voorgesteld wolken kunstmatig te creëren om de opwarming te verminderen.

Dokter Jonathan Todd, van de universiteit van East Anglia, was één van de onderzoekers en stelt dat ze het gen hebben geïdentificeerd dat zorgt voor de gasproductie.

"We hebben dat gen op moleculair niveau bestudeerd en ontdekt hoe het DMS opwekt, het gas dat de vorming van wolken stimuleert. Dat gas kan een rol spelen in het reguleren van het klimaat door wolkdruppeltjes te vergroten die op hun beurt de hoeveelheid zonlicht verminderen dat op het oceaanoppervlak belandt".