Grote uitstervingsgolf is gestart en dat is onze schuld

Dieren sterven veel sneller uit dan verwacht

PHOTO_NEWS "We zijn begonnen met het vernietigen van diersoorten en andere organismes en dat aan een waanzinnig opgedreven tempo. Daardoor starten we een uitstervingsgolf zoals die de voorbije 65 miljoen jaar niet meer is voorgekomen", besluiten wetenschappers
De mens heeft de zesde grote uitstervingsgolf op Aarde op gang getrokken, en daarmee bedreigen we het voortbestaan van onze eigen soort. In de voorbije eeuw stierven gewervelde dieren 114 keer sneller uit dan verwacht kon worden zonder de verwoestende invloed van de mens, zo stellen wetenschappers. De kans om de ergste ramp sinds het uitsterven van de dinosaurussen 65 miljoen jaar geleden te vermijden, slinkt zienderogen. Dat blijkt uit een studie van experts.

De laatste grote massa-uitsterving - die van de dinosaurussen - dateert van 65 miljoen jaar geleden. Sindsdien stierven dieren nooit zo snel uit dan in de voorbije eeuw.

Mens zal verdwijnen

De studie, die gisteren in het tijdschrift Science Advances werd gepubliceerd, "toont zonder twijfel aan dat we aanbeland zijn in de zesde grote uitstervingsgolf", aldus biologieprofessor Paul Erhlich. De wetenschappers voegen toe dat ook de menselijke soort zal verdwijnen.

De Mexicaanse onderzoeker dokter Gerardo Ceballos waarschuwt dat de mensheid afstevent op het lot dat de dinosaurussen te beurt viel. "Als dit doorgaat, zal het leven op aarde miljoenen jaren nodig hebben om te herstellen, en onze eigen soort zal naar alle waarschijnlijkheid snel uitsterven".

Zonder enige twijfel is de zesde grote uitstervingsgolf begonnen. We zijn de tak aan het afzagen waarop we zitten

Professor Paul Ehrlich van de Stanford Universiteit

Wandelende doden

Professor Pael Ehrlich van de Stanford universiteit in Californië en lid van het onderzoeksteam: "Zonder enige twijfel is de zesde grote uitstervingsgolf begonnen. Er zijn voorbeelden genoeg van diersoorten wereldwijd die wandelende doden zijn. We zijn de tak aan het afzagen waarop we zitten".

Biodiversiteit

Het verdwijnen van diersoorten verstoort ecosystemen, wat rampzalige  gevolgen heeft voor de mens. De bestuiving van gewassen door bijen en de waterzuivering door moerassen zijn slechts twee voorbeelden van de voordelen van biodiversiteit die binnen drie generaties verloren kunnen gaan.

Sinds 1900 verdwenen 477 gewervelde diersoorten. Indien de mens niet de voornaamste oorzaak was geweest van de uitstervingen, zouden op 100 jaar tijd slechts 9 soorten zijn verdwenen. De wetenschappers vrezen dan ook dat in twee generaties tijd 75 procent van de diersoorten die we kennen zal verdwijnen.

Klimaatopwarming, vervuiling en ontbossing

De oorzaken voor het verdwijnen van de diersoorten zijn onder meer de klimaatopwarming, de vervuiling en de ontbossing, aldus de wetenschappers.

Leven op Aarde kende al vijf grote uitstervingsgolven. De laatste was 65 miljoen jaar geleden, toen een enorme meteoriet op onze planeet viel, het klimaat veranderde en de dino's uitstierven.

In het vakblad Science Advances besluiten de wetenschappers: "Onze analyse benadrukt dat onze wereld is begonnen met het vernietigen van diersoorten en andere organismes en dat aan een opgedreven tempo. Daardoor starten we een uitstervingsgolf zoals die de voorbije 65 miljoen jaar niet meer is voorgekomen".