Grootste volledig elektrisch vliegtuig ter wereld voor eerste keer de lucht in

Het elektrische Cessna-vliegtuig.
magniX Het elektrische Cessna-vliegtuig.
In het Amerikaanse Washington heeft het grootste elektrische vliegtuig ter wereld zijn eerste vlucht gemaakt. Het gaat om een Cessna-vliegtuig die de naam “eCaravan” kreeg. De bouwers van het toestel hopen dat het een begin is van duurzaam en milieuvriendelijk vliegen en reizen.

Het vliegtuig maakte een vlucht van in totaal 28 minuten. Het vloog een rondje boven de buurt rond Washington aan meer dan 160 kilometer per uur op een hoogte van zo’n 750 meter. Een unicum, want het Cessna-toestel is het grootste volledig elektrisch vliegtuig ter wereld dat ooit de lucht in ging. Aan boord een elektrische motor van 750 pk en meer dan 900 kilogram aan lithium-ion batterijen. De “eCaravan” weegt in totaal 4 ton en biedt plaats aan negen passagiers.

Batterij

Elektrisch vliegen wordt gezien als de toekomst van de vliegindustrie. Vliegen op kerosine is dan ook enorm vervuilend. Elektromotors vandaag de dag zijn krachtig en innovatief genoeg om mee te kunnen vliegen. De grootste moeilijkheid is de batterij. Die biedt vaak onvoldoende kracht om een vliegtuig van de grond te krijgen.

Roei Ganzarski, CEO van het Amerikaanse magniX, dat het vliegtuig ontwikkelde, klinkt opgetogen over de eerste vlucht van de elektrische Cessna. “Elektrisch vliegen kan een perfect alternatief zijn voor vluchten tot 1.500 kilometer”, vertelt hij. “Voor zulke korte vluchten worden nog te vaak grote en vervuilende vliegtuigen gebruikt. Dat is een verspilling van brandstof en geld. Zo kost een half uur vliegen met een elektrisch vliegtuig iets meer dan 5 euro aan elektriciteit, terwijl dat met een vliegtuig met verbrandingsmotor 260 euro aan kerosine is”, aldus de CEO. 

Lees ook:

Heeft faillissement Swissport gevolgen voor reizigers? En hoe kunnen we de luchtvaartsector redden? (+)

Minister van Mobiliteit neemt vliegtuig van Brussel naar Antwerpen: “Gekker moet het niet worden”

Het regent klachten over vliegmaatschappijen: “Corona als excuus om vliegen duurder te maken” (+)




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • jorie Vanderperren

    Super, nu nog wachten op een lichtere batterij, er is nu pas de nodige focus wereldwijd in batterijonderzoek. Ik denk dat mijn kinderen per automatische drone zullen pendelen...

  • Magnus Vandecasteele

    Dit is geweldig nieuws maarrr het is terug een propellervliegtuig maw de normale cessna's zijn turbopropeller vliegtuigen en kunnen zo veel sneller vliegen, hoe gaan ze dat oplossen vraag ik me af

  • Stijn Gallet

    Goed nieuws, alleen kan er maar 9 man in zo'n vliegtuig. Ik vraag me dan af of het vliegtuig ook stiller is?

  • Steven De Baerdemaeker

    Dubbele (hybride) aandrijving gebruiken, Kerosine voor het opstijgen en verder elektrisch?