Grootste vliegtuig ter wereld is breder dan een voetbalveld

Het grootste vliegtuig heeft een spanwijdte van maar liefst 117 meter.
Strato launch Het grootste vliegtuig heeft een spanwijdte van maar liefst 117 meter.
Al bijna zeven jaar werkt Microsoft-medeoprichter Paul Allen aan een gigantisch vliegtuig waarmee hij raketten de ruimte in wil sturen. Na enkele succesvolle stuur- en remtests op het tarmac is de Stratolaunch weer een stapje dichter bij zijn eerste vlucht.

Het is haast een surrealistisch beeld, het vliegtuig met twee rompen en een lange rechte vleugel in het midden van de Californische woestijn. De Stratolaunch, met een spanwijdte van maar liefst 117 meter, wordt het grootste vliegtuig ter wereld. De 28 wielen moeten meer dan 590 ton (het gewicht wanneer het vliegtuig geladen is) dragen, terwijl zes Boeing 747-vliegtuigmotoren al dat gewicht de lucht in moeten krijgen.

Het kolossale gevaarte vliegt tot een hoogte van zo'n 11 kilometer. Daar wordt de raket met satelliet afgevuurd naar een lage baan om de Aarde. Paul Allen hoopt met het vliegtuig de kostprijs van zo'n lancering stevig te drukken, want voor het afschieten van dergelijke raket vanaf een lanceerplatform op de grond is veel brandstof - en dus veel geld - nodig.

Stratolaunch Systems

Een bedrijf tekende in anderhalf jaar geleden al een contract met Stratolaunch Systems. Met het vliegtuig van Allens bedrijf wil Orbital ATK zijn Pegasus XL, dat gebruikt wordt om kleine satellieten te vervoeren, naar de ruimte brengen.

Mijlpaal

Maar daar is het dus nog even op wachten: de Stratolauch moet nog uitgebreid getest worden. Het van zijn stellingen halen en naar buiten rollen was alvast een eerste mijlpaal. Gisteren werden de motoren getest. Oorspronkelijk waren de eerste testvluchten al voorzien voor 2016 en 2017, maar zoals dat met projecten van zo’n omvang gaat, werden die al uitgesteld naar volgend jaar. Dan kan het paradepaardje met vleugels groter dan een voetbalveld eindelijk de lucht in.

Droom

Paul Allen, volgens Forbes een van de rijkste mensen ter wereld, beschreef in zijn memoires Idea Man al hoe hij als kind geobsedeerd was door de ruimtevaart. Hij droomde van het ontwerpen van raketten die Mars zouden verkennen. "Andere interesses kwamen en gingen, maar mijn obsessie met raketten is gebleven", schreef hij. "Na Apollo legde NASA de nadruk op onbemande raketten. De ruimtevaart verloor zijn stempel, maar nooit mijn interesse."

Stratolaunch Systems
AFP
Stratolaunch Systems
Stratolaunch Systems
Stratolaunch Systems
Stratolaunch Systems
Stratolaunch Systems



9 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Johan Apatride

    Zo'n groot ding is alleszinds minder vervuilend dan de klassieke "solid propellant booster" raketten die zeer giftige hydrazine gebruiken. en zo is er maar 1 , terwijl diesels en pelletkachels....

  • Ludo Adriaensens

    En Schauvliege maar naar kacheltjes zoeken...

  • Jozef Van Vaerenbergh

    En dan zouden wij in de kou moeten zitten om "het milieu" te sparen. Schandalig dat men de gewone burger telkens weer opzadelt met een schuldgevoel. Waar is nu de tirade van Mick Van Loon ? Bladzijden onzin schreef die man een paar dagen geleden over hout en pelletkachels in Newsmonkey. Hij beseft blijkbaar niet waarom de uitstoot van Co2 zo drastisch toeneemt

  • Jozef Van Vaerenbergh

    En dan zouden wij in de kou moeten zitten om "het milieu" te sparen. Schandalig dat men de gewone burger telkens weer opzadelt met een schuldgevoel. Waar is nu de tirade van Mick Van Loon ? Bladzijden onzin schreef die man een paar dagen geleden over hout en pelletkachels in Newsmonkey. Hij beseft blijkbaar niet waarom de uitstoot van Co2 zo drastisch toeneemt.

  • Hendrik Somers

    Hoeveel pelletkachels kunnen er op één voetbalveld?