Gigantische krokodil had tanden zo groot als die van T. rex

Zo zou de Razanandrongobe sakalavae er hebben uitgezien.
©Natuurhistorisch Museum Milaan Zo zou de Razanandrongobe sakalavae er hebben uitgezien.
Een oude krokodilachtige soort had dezelfde gekartelde tanden als de beruchte T. rex-dinosaurus. Dat beweren wetenschappers na de ontdekking van nieuwe fossielen.

De gigantische krokodil zou 170 miljoen jaar geleden, toen dinosaurussen nog leefden, op Madagascar hebben rondgelopen. Zijn enorme kaken en gekartelde tanden doen vermoeden dat het beest vooral leefde van dierlijk weefsel zoals botten en zenuwen.

De wetenschappelijke naam voor de krokodil is 'Razanandrongobe sakalavae', wat betekent: enorme voorouder van reptielen uit de Sakalava-regio. In een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift PeerJ stellen wetenschappers Cristiano Dal Sasso en Simone Maganuco van het Natuurhistorisch Museum in Milaan dat het dier zowat zeven meter lang was en tot duizend kilogram kon wegen.

"Het dier was zowat zeven meter lang en kon tot duizend kilogram wegen"

Cristiano Dal Sasso en Simone Maganuco, onderzoekers

Tot nu hadden onderzoekers niet genoeg fossielen tot hun beschikking om het dier duidelijk te kunnen benoemen. Deze nieuwe vondst zal een pak duidelijkheid scheppen over de geschiedenis van de krokodillen en andere reptielen.

Fossiel van de gekartelde tanden van het dier.
©Natuurhistorisch Museum Milaan Fossiel van de gekartelde tanden van het dier.