Franse wetenschappers ontdekken gigantisch dijbeen van dinosauriër

AFP
Wetenschappers hebben in het Franse departement Charente – niet ver van Bordeaux – een enorm dijbeen van een dinosaurus opgegraven. Het is 2 meter hoog en afkomstig van een sauropode, een planteneter die met zijn lengte van een 30-tal meter behoorde tot de grootste dieren die ooit op onze aarde rondliepen.

“Het dijbeen is enorm en uitzonderlijk goed bewaard gebleven”, aldus een ontroerde Jean-François Tournepiche, de conservator van het Musée d’Angoulême, in de Franse krant Le Parisien.

In de wolken

Ook paleontoloog Ronan Allain van het nationaal natuurhistorisch museum in Parijs is in de wolken. “We kunnen op het bot nog de inkepingen zien van de spieren en de pezen, en littekens. Dat is erg zeldzaam voor een groot stuk, want die hebben meestal de neiging om in stukken te breken.”

De plaats waar het bot werd opgegraven – de paleontologische site d’Angeac-Charente – was 140 miljoen jaar geleden een moeras en wordt vandaag beschouwd als een van de grootste schatkisten van dinosaurusresten ter wereld. In 2010 werd er al eens eerder een dijbeen van een sauropode bovengehaald. Dat was 2,20 meter hoog en behoorde toe aan een nieuwe groep van de soort. (lees hieronder verder)

AFP

Het afgelopen decennium slaagden wetenschappers erin om ongeveer de helft van een sauropode te reconstrueren op basis van individuele vondsten van botresten op de site.

Het zou deze keer ongeveer een week duren om het bot volledig vrij te maken en te verwijderen. Daarbij zal een kraan worden gebruikt, want het bot weegt meer dan een halve ton.

Voetafdrukken

In totaal werden op de site al 45 verschillende soorten dinosauriërs ontdekt, onder meer een stegosaurus en een kudde struisvogelachtige dinosaurussen. Het gaat om 66.000 botfragmenten, maar ook om voetafdrukken van dino’s en planten.

• Nick Lersberghe

In tegenstelling tot wat velen denken, is fossilisatie een zeer moeizaam proces waar veel dingen net juist moeten zitten. Een dier moet quasi direct bedekt kunnen worden door bv een laag modder. Daarnaast mag er niet teveel seismische activiteit zijn zodat de mineralisatie van de vergane botten niet verstoord wordt. Zo'n compleet dijbeen vinden in zo'n goede staat is al een grote vonst. Complete fossielen zijn heel zeldzaam.

• Gerard Braeckmans

En waar is die dinosaurus dan wel heen gegaan?

• Gino Denil

De inslag van die meteoor van 12 km breed in Mexico was met de kracht van 10 miljard keer de atoombom op Hiroshima. Door de zwavel die in de atmosfeer kwam ontstond een winter met vriestemperaturen over de hele wereld die meerdere jaren duurde. Dat was de doodsteek voor veel soorten.

• Danny Vanhove

Ik zou denken dat ze dan ook meteen die gigantische dinosaurus ter plekke terug vinden tijdens het opgraven. Bizar dat ze enkel het dijbeen vinden, voor de rest niets in de directe omgeving.

• mark germanus

Hopelijk vinden ze ook de schedel van dat beest,moet gigantisch zijn.