Dubbelster schiet als kanon vuurballen door de ruimte

NASA, ESA & A. Feild (STScI)
Bollen van superheet plasma schieten door de ruimte in de buurt van een stervende ster. De gloeiende gasbollen zijn ontdekt door astronomen van NASA met de Hubble ruimtetelescoop. De afgelopen 400 jaar komt dit fenomeen iedere 8,5 jaar voor. Astronomen staan voor een raadsel. Ze weten niet waardoor de bollen de ruimte worden ingeschoten.

De gasbollen zijn twee keer zo groot als de planeet mars. De bollen bevinden zich 1.200 lichtjaar - de afstand die het licht aflegt in één jaar - bij ons vandaan. Licht reist 300.000 kilometer per seconde.

De temperatuur van de gasbollen bedraagt zo'n 9.500 graden Celsius en ze hebben een snelheid van 800.000 kilometer per uur. De ballen schieten daardoor zo snel door de ruimte, dat het slechts een half uur zou duren om vanaf de aarde de maan te bereiken.

Naarmate de bollen verder van de ster verwijderd raken, koelen deze af en is er geen licht meer waarneembaar.

Raadsel

Voor de wetenschappers is het ontstaan van de vuurballen een raadsel. De bollen kunnen volgens de astronomen niet door de stervende ster V Hydrae zijn afgeschoten.

De 'rood' opgeblazen ster is namelijk in doodstrijd en zou de helft van zijn kracht hebben verloren doordat de nucleaire brandstof opraakt. Als dat gebeurt werpen stervende sterren hun buitenste lagen af.

De enige verklaring is, dat de vuurballen worden gelanceerd door een nog niet ontdekte begeleidende ster. De metgezel zou materiaal opnemen van de stervende ster en bollen van plasma als een kanon de ruimte in schieten.

NASA, ESA, and A. Feild (STScI) Visualisatie van de dubbelster. 1) Twee sterren in elkaars loopbaan. 2) de kleinere ster komt terecht in de nabije ruimte van ster in doodstrijd die zich vergroot. 3 + 4) Kleine ster neemt materiaal van stervende ster op en schiet gasbollen de ruimte in.