Dit is Sasha: 's werelds enige wolharige neushoornbaby

'Sasha', de enige wollige neushoornbaby ter wereld.
Academy of Sciences Republic of Sakha 'Sasha', de enige wollige neushoornbaby ter wereld.
Dit zijn de fenomenale overblijfselen van de tot nu toe enige gevonden wolharige neushoornbaby ter wereld.

Het karkas heeft de naam Sasha gekregen, naar Alexander 'Sasha' Banderov, de jager die hem afgelopen september vond nabij de Semyulyakh rivier in Siberië. Hij dacht eerst dat het om een rendier ging vooraleer zich te realiseren dat het mogelijk om een historische ontdekking zou kunnen gaan. Een deel van het karkas stak boven het ijs uit en wilde dieren hadden er aan geknaagd maar de rest was zeer goed bewaard in de permafrost.

Gisteren zijn de restanten van de neushoornbaby toegekomen op de universiteit van Jakoetsk. De leeftijd waarop het dier om het leven kwam, moet nog worden bepaald maar de wetenschappers schatten dat het zo'n achttien maanden oud moet geweest zijn.

"De vondst is echt uniek", aldus onderzoeker Albert Protopopov. "Het aantal gevonden restanten van volwassen exemplaren kunnen we op één hand tellen. Een neushoornbaby werd hiervoor nog nooit ontdekt."

Dankzij DNA-onderzoek hopen de wetenschappers meet te weten te komen over de wolharige neushoorn, die ongeveer 10.000 jaar geleden uitstierf.

Zo moet een volwassen wolharige neushoorn er hebben uitgezien.
kos Zo moet een volwassen wolharige neushoorn er hebben uitgezien.