Dit is de beste manier om te stoppen met roken, volgens nieuwe studie

Archiefbeeld: Sigaret wordt gebroken
thinkstock Archiefbeeld: Sigaret wordt gebroken
Wanneer mensen willen stoppen met roken, zijn er twee veelgebruikte methodes: langzaamaan afbouwen of van de ene op de andere dag stoppen. Een nieuwe studie, gepubliceerd in 'Annals of Internal Medicine', onderzocht welke methode de grootste slaagkans heeft.

"Veel mensen denken dat het logischer is om eerst te minderen met roken voordat je volledig stopt", zegt onderzoeksleidster Nicola Lindson-Halwey van de universiteit van Oxford aan Time. De studie vertelt echter een ander verhaal: door van de ene dag op de andere te stoppen heb je de grootste slaagkans.

Studie

Voor deze studie werden zo'n 700 mensen uit Engeland onderzocht die minstens vijftien sigaretten per dag rookten, maar wilden stoppen. De groep werd willekeurig in twee groepen verdeeld. De helft van hen moest van de wetenschappers gedurende twee weken minderen met roken en dan stoppen, terwijl de andere groep zoals gewoonlijk verder mocht roken, maar na twee weken abrupt moest stoppen. Beide groepen kregen gedragstherapie en andere hulpmiddelen ter beschikking, zoals nicotinepleisters of -kauwgom.

Abrupt stoppen werkt beter

De onderzoekers keken hoe goed de deelnemers het deden na vier weken en zes maanden te zijn gestopt met roken. De mensen die abrupt stopten, hielden het beter vol. Na vier weken was 49 procent van hen succesvol gestopt, tegenover 39 procent van de mensen die gradueel probeerden te stoppen. Na zes maanden hield nog 22 procent van de mensen die abrupt waren gestopt het nog steeds vol, tegenover 15 procent van de graduele groep.

Liever stapsgewijs

Het is opvallend dat de meeste mensen zeiden dat ze liever stapsgewijs stoppen met roken, terwijl de studie aantoont dat dat niet de beste methode is. Bovendien is de kans op hervallen voor die mensen groter dan voor de mensen die zeiden dat ze liever abrupt zouden willen stoppen.
De studie onderzocht geen andere methodes om te stoppen, zoals overstappen op e-sigaretten.

De volledige studie kun je hier lezen.




21 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Roy Dictus

    De studie beweert niet te weten wat de béste methode is, enkel dat abrupt stoppen bij meer mensen werkt dan gradueel stoppen. Overigens heeft een metastudie uit 1982 al met heel veel cijfers en vergelijkingen aangetoond dat stoppen aan de hand van hypnose de meest effectieve methode is, waarbij na 1 jaar nog 90% van de proefpersonen met hypnose niet-roker was, en zonder statistisch significant verschil tussen mannen en vrouwen.

  • geert noels

    ik ben 2 weken geleden overgestapt van 60 cigarillos per week naar 4 a 5 per week.ik heb het gevoel dat ik nog MAG roken maar niet MOET roken.vroeger rookte ik 1 cigarillo per dag,maar door stress,burnout en relatieproblemen was ik meer en meer gaan roken ,tot ik merkte dat ik geen controle meer had.ik besloot dan om te stoppen,maar dat was een brug te ver.drastisch verminderen lukte wel.alleen max.1 cigarillo per dag,savonds.en het werkt.

  • Tom Vdv

    "De studie" Op zo een kleine groep mensen kan je geen resultaten behalen, als er per toeval 2-3 mensen zonder karakter in eenzelfde kamp zitten dan zijn de studieresultaten in werkelijkheid omgekeerd...

  • Jack van der Veen

    42jaar geleden gestopt met roken door 3mnd lang 1 sigaret per dag te nemen en daarna STOP! Dat was een heel moeilijke periode. 21jr geleden door omstandigheden (wedje) weer eraan geraakt. Sedert 1jr weer gestopt abrupt en dat had ik veel eerder moeten doen. Ging eigenlijk best makkelijk.

  • Miranda Kirr

    14 jaar geleden gestopt met acupunctuur... na 4 dagen was ik volledig verlost van het roken. Want dat is het : een enorme bevrijding !