Dinosauriërs waren al aan het uitsterven toen de meteoriet insloeg, en wel door een gebrek aan smaak

Thinkstock
Zo'n 65 miljoen jaar geleden stonden de dinosaurussen aan de top van de voedselketen, tot een meteorietinslag abrupt een einde maakte aan hun heerschappij op aarde. Dat is toch de gangbare theorie, maar evolutionair expert Gordon Gallup haalt die denkwijze nu onderuit. Volgens hem waren de dino's al lang op weg naar de uitgang, en wel wegens een gebrek aan smaak.

Prof. Gallup en zijn voormalige student Michael Frederick menen dat de dinosauriërs al in de problemen zaten en aan het uitsterven waren voor een meteoriet ze helemaal van de kaart veegde. Ze leggen dat uit in een nieuwe studie, die gepubliceerd werd in het vakblad Ideas in Ecology and Evolution. Volgens hen lag een fysiologisch probleem aan de basis van de uitsterving: ze hadden een slecht ontwikkeld smaakvermogen.

Het gaat hier meer bepaald om 'aangeleerde smaakafkeer', een evolutionair verdedigingsmechanisme dat je vandaag de dag bij de meeste diersoorten ziet. Dat wil zeggen dat dieren kunnen leren welke voeding voor problemen zorgt, zoals buikpijn, en die in de toekomst gaan vermijden. "Dat is waarom we er nooit in geslaagd zijn om ratten volledig uit te roeien, omdat ze geleerd hebben om om te gaan met toxische voeding. Komen ze iets tegen dat ze nog nooit geproefd hebben, dan proberen ze slechts een klein stukje. Bevalt het hen niet, dan zullen ze het voortaan vermijden, omdat ze de geur en smaak linken aan de negatieve gevolgen."

Thinkstock

Giftige planten

Dino's hebben dat mechanisme echter nooit ontwikkeld. Aan het einde van hun tijdperk - de overgang van het Krijt naar het Tertiair - ontstonden de eerste bloeiende planten. Die angiospermae waren vaak giftig, maar de dieren bleven ze toch eten, omdat ze de problemen die ze ondervonden niet konden linken aan de planten in kwestie. Heel wat dinosaurussen bezweken aan de gevolgen van de toxiciteit, en hun aantallen begonnen achteruit te gaan.

Gallup kwam tot die conclusie na onderzoek bij krokodillen, die rechtstreeks afstammen van de dino's. Ook zij bleken geen onderscheid te kunnen maken tussen gezond en giftig voedsel. "Hoewel de meteoriet zeker zijn rol heeft gespeeld, stond de soort daarvoor al zwaar onder druk. Hun brein was niet genoeg ontwikkeld om te beseffen wat ze wel en niet mochten eten. De huidige theorie impliceert dat de dinosauriërs plotseling verdwenen zijn, maar de bewijzen zeggen iets anders: ze waren al lang voor de meteorietinslag aan het uitsterven.

• René Toeters

Hoe vaak gaan ze nog veranderen?

• Geert Jonckheere

Spendeer het budget voor dit soort onderzoek beter aan de controle van onze voedselketen. Het zou nuttiger zijn. En daar verdienen die onderzoekers duizenden euro's mee? Te belachelijk voor woorden.

• DIRK VAN DESSEL

Wat heeft dat NU nog voor belang ?

• Jan Wuyts

Het is oa dank zij die "ik heb een vraag" dat wij van ons dierenvelleke afgeraakt zijn. Al was soms de vraag en/lof het antwoord mis. Maar het is door vragen te blijven stellen dat ervoor gezorgd heeft dat wij nog niet uitgestorven zijn. Er is nog die éne vraag, hoe in harmonie leven met onze wereld en met elkaar. Er is geen keuze, of we bestellen op termijn onze eigen apocalyps, en dat is een absolute zekerheid.

• Edmond Dillien

Het straffe van de zaak is dat ze hiervoor nog goed betaald worden, een theorie is een theorie en zolang er geen Jurasic Park is waar die theorie getoetst kan worden aan de werkelijkheid zal het maar inkt op papier zijn, omdat een krokodil NU zo is wil daarom niet zeggen dat ze vroeger voor het merendeel zo waren. Evolutie is iets raar er zijn zelfs mensen die door hun geloof het bestaan van de dino's ontkennen, dus die hun evolutie is zelfs nog niet begonnen.