Nieuwe parasitaire wesp boort zichzelf met ‘zaag’ een weg uit het lichaam van haar gastheer

De fameuze zaag op de rug van de ‘Dendrocerus scutellaris’.
Biodiversity Data Journal De fameuze zaag op de rug van de ‘Dendrocerus scutellaris’.
Wetenschappers hebben een nieuwe soort parasitaire wesp ontdekt. De kleine parasiet heeft op de rug een soort van lichaamszaag. Wetenschappers denken dat die ingezet wordt om zich weer een weg naar buiten te banen uit het lichaam van de gastheer, nadat het volgroeide beest en haar larven hun buikje hebben volgegeten.

Het zijn onderzoekers van de Penn State University en het National History Museum of Londen die de nieuwe wesp ontdekten en specimens uit Costa Rica onderzochten. De wesp, die amper 3 millimeter lang is en opvallende uitsteeksels op haar rug heeft, werd ‘Dendrocerus scutellaris’ gedoopt.

De wetenschappers gaan er op basis van de anatomie van uit dat de parasiet eieren in een gastheer legt – vaak een rups of een insect – en dat de uitgekomen larven van de wesp zich van binnenuit voeden met de gastheer. Als de gastheer leeggegeten is, ontpoppen de larven zich en ‘wrijven’/’snijden’ ze zich een weg naar buiten met de zaagstructuur op hun rug.

Een redelijk brutale levensstijl dus, die Dendrocerus scutellaris. "Maar hoewel hun leven gruwelijk kan klinken, zijn parasitaire wespen ongevaarlijk voor de mens en zelfs handig", leggen de onderzoekers uit. "Afhankelijk van de gastheer die ze parasiteren, kunnen ze voordelig zijn voor de landbouw door het bedwingen van insecten zoals bladluizen die gewassen beschadigen."

De parasiet van bovenaf (A is een mannetje, B een vrouwtje).
Biodiversity Data Journal De parasiet van bovenaf (A is een mannetje, B een vrouwtje).
Biodiversity Data Journal

• Febe Chapin

Eten is eten. Laten we niet racistisch doen tegenover deze wesp :p

• stefaan vervaele

dit word al lang toegepast in de land en tuinbouw denk maar aan de sluipwesp ter bestrijding van de witte vlieg bij tomaten en komkommers en paprika

• Phil De Vleeschouwer

Het is geen nieuwe soort. Ze is slechts nu gecatalogeerd.

• Gerd Peeters

En vanwaar komt dit monster nu weer?