Maak kennis met 'Hellboy', de meest uitzonderlijke dino ooit ontdekt

Reconstructie van de nieuwe dinosoort.
Reuters Reconstructie van de nieuwe dinosoort.
Canadese paleontologen hebben een nieuwe dinosaurussoort opgegraven aan de oever van een rivier in de provincie Alberta. Volgens de onderzoekers is het een unieke dinosaurus, die zowel op zijn kop als in zijn nek hoorns had. Vandaar dat ze het beest 'Hellboy' gedoopt hebben, naar de gelijknamige gehoornde stripheld.

Ze mogen dan al 66 miljoen jaar geleden uitgestorven zijn, toch is nog steeds niet alles bekend over de diersoort die onze aarde miljoenen jaren lang bewoonde. Met de opgraving van een skelet in Alberta, Canada is zelfs een vooralsnog onbekende soort ontdekt. De Canadese paleontologen noemen de dinosaurus 'regaliceratops', wat 'koninklijk gehoornde kop' betekent. Of kortweg: 'Hellboy', omdat de hoorns doen denken aan de demon uit de gelijknamige stripreeks.

Bijzonder
"Het nieuwe dier is zeker en vast een van de meest bijzonder gehoornde dinosaurussen waarvan we weet hebben", zegt Caleb Brown van het Royal Tyrell Museum in Alberta. "Vooral de vorm van zijn kop staat in schril contrast met die van zijn soortgenoten". Van het dier is vrijwel enkel de schedel bewaard gebleven, niet de rest van zijn lichaam. Wel werd de schedel in goede staat aangetroffen, hij was bijna niet beschadigd.

De regaliceratops was vermoedelijk zo'n 5 meter lang, anderhalve meter hoog en woog circa anderhalve ton, die grootte is vergelijkbaar met een neushoorn.

Het onderzoek werd gepubliceerd in het tijdschrift 'Current Biology'.