Eigenaars vega-restaurants worden vleeseters en krijgen doodsbedreigingen

REUTERS
"Ik hoop dat jullie door vleeseters worden opgegeten!" De kritiek op twee Amerikaanse uitbaters van veganistische restaurants is niet mals, nadat dierenactivisten foto's hadden verspreid waarop onder meer te zien is dat ze hamburgers eten en thuis een koelkast vol vleesproducten hebben.

Matthew en Terces Engelhart uit Californië bestieren samen de gerenommeerde restaurantketen Café Gratitude. Verschillende beroemde klanten, onder wie Gwyneth Paltrow, Beyoncé en Sacha Baron Cohen, hebben er al van een veganistische maaltijd genoten, schrijft The Guardian.

Ruim een jaar geleden kondigde Terces Engelhart in een weblog aan dat zij en haar man na 40 jaar veganistisch te zijn geweest, waren overgestapt op het eten van vlees. "Koeien houden het gras bij. En roofdieren houden de kudde bij door de zwakke en zieke dieren te ruimen. Wij kunnen deel uitmaken van dat sacrament. Opoffering is een onderdeel van het leven", zo verklaart Engelhart hun veranderde levenswijze. Ze plaatste ook foto"s van vitrines vol vleesproducten en van haar man die een hap van een hamburger neemt.

Zweverig

Het bericht baarde aanvankelijk weinig opzien, maar nu pas is het gevonden door dierenrechtenactivisten, die het onder het grote publiek verspreidden. Het leidde tot veel verontwaardiging, doodsbedreigingen en een speciale Facebookpagina waarop wordt opgeroepen tot een boycot van de restaurants van het koppel. Bij een van de filialen werd een demonstratie gehouden. En op recensiesite Yelp regent het plotseling éénsterrenrecensies, waardoor de site zich genoodzaakt zag in te grijpen en de recensies en reacties te monitoren.

De Engelharts wonen op een boerderij in Californië. Wat ze daar produceren gaat grotendeels naar hun restaurants. Ze houden er ook dieren als koeien en kippen. Hun levenswijze is zweverig te noemen: op de menukaart van Café Gratitude staan gerechten als 'accepting sushi bowl' en 'grateful kale salad'. Ook schreven ze boeken met titels als Sacred Commerce: Business as a Path of Awakening en Kindred Spirit: Fulfilling Love's Promise. Vrede, liefde en eerlijk delen vormen de speerpunten van hun marketing.

In 2011 moest het stel acht restaurants in San Francisco sluiten. Volgens de Engelharts kwam dat doordat er een reeks "agressieve rechtszaken" tegen hen was aangespannen door ontevreden werknemers. Die vonden dat ze te weinig betaald kregen en waren het niet eens met de wijze waarop de restaurants de fooien verdeelden. Op hun Facebookpagina schreven de Engelharts destijds dat ze niet genoeg geld hadden om zich in al die zaken goed te kunnen laten verdedigen.

Vrede, liefde en eerlijk delen vormen de speerpunten van hun marketing.