Cellen van bevroren mammoet na 28.000 jaar gereactiveerd, herrijzenis zit er echter niet in

Getty Images De overblijfselen van deze wolharige mammoet werden gevonden van Ierland tot in de oostkust van Noord-Amerika.
Vorsers zijn er in Japan in geslaagd cellen van een bevroren mammoet te reactiveren die 28.000 jaar oud zijn, door ze in te planten in eicellen van muizen. De kans is echter klein dat de mastodont weer tot leven gebracht wordt.

Een internationale ploeg nam de kern van cellen van een goed geconserveerde mammoet die in 2011 in de permafrost van Siberië ontdekt werd. De celkernen werden in tientallen eicellen van muizen ingebracht.

Vijf ervan hadden biologische reacties die kenmerkend zijn voor het begin van de celdeling. Maar geen enkele trad in de fase die nodig is om de mammoet opnieuw te creëren.

“Toch nog cellulaire activiteit”
"Het toont aan dat er ondanks de jaren nog een cellulaire activiteit kan zijn", aldus wetenschapper Kei Miyamoto. "Tot dusver concentreerden de vele studies zich op het fossiele DNA en niet op de vraag of het nog werkt."

De resultaten van het onderzoek verschenen gisteren in het tijdschrift ‘Scientific Reports’. Ze geven weinig hoop op een herrijzenis à la Jurassic Park van soorten die al lang uitgestorven zijn. "We hebben vastgesteld dat de schade aan de cellen heel diep zat. We hebben zelfs nog geen celdeling gezien, we staan dus heel ver van de reproductie van een mammoet”, besluit Miyamoto.

• mich lee

Jos Spriet-Dewaele: van welk zoogdier de eicel is speelt geen rol, de cel is enkel maar de 'wand' en die is bij elk zoogdier gelijk. Het zijn beiden zoogdieren en ze lijken dus WEL heel erg op elkaar. Omdat er geen celdeling ontstond maakt het overigens weinig uit van welk zoogdier de eicel was.

• Heimo Davidts

Seffens hebben we grote muizen met slachtanden. Weg muizevallekes.

• Gerry Basterd

Wie steekt dat nu in eicel van een muis. Steek dat eens in een eicel van een olifant dat gaat een ander effect geven.

• Jos Spriet-Dewaele