Belgische ontdekking moet bijen resistent maken tegen dodelijke parasiet

Belgische onderzoekers hebben de genetische code gekraakt om bijen resistent te maken tegen de varroamijt, de belangrijkste bedreiging van de honingbij. De dodelijke parasiet is machteloos tegen een aantal bijenpopulaties. Door die soorten te kruisen is medicatie niet langer nodig en kan de Europese honingbij sneller resistent worden tegen zijn belangrijkste doodsoorzaak.

De varroamijt of ‘Varroa destructor’ bedreigde oorspronkelijk enkel Aziatische bijensoorten, maar de parasiet wordt sinds 1975 ook aangetroffen bij Europese honingbijen. Die heeft zich nog niet aangepast en is tot vandaag bijzonder kwetsbaar omdat de nodige verdedigingsmechanismen ontbreken.

Het bestrijden van varroamijt is een tijdrovend medicatieproces waarbij de parasieten op de honingbij stikken. Bijenhouders laten gecontroleerd een oplossing van oxaalzuur verdampen. De parasieten, die zich vastzetten op de honingbij, sterven daarvan. Maar de wolken zijn ook gevaarlijk voor de mens en een klein percentage van de varroamijt overleeft de behandeling.

Resistent

Op termijn is deze behandeling waarschijnlijk niet meer nodig. Onderzoekers van het Gentse onderzoekscentrum Honeybee Valley hebben de genetische code gevonden die de bijen resistent maakt. "We hebben de genetische achtergrond begrepen. Zo kunnen we voortaan in een laboratorium analyses uitvoeren waarbij we met gunstige profielen verder kunnen kweken", zegt directeur Dirk De Graaf.

De bevindingen worden vandaag gepubliceerd in de wetenschappelijk blad "Scientific Reports". De onderzoekers gaan nu een methode ontwikkelen waarmee ze bijen op het veld gaan selecteren om de resistentie te realiseren.

• Samuel Bas

De oplossing bestaat al voor imkers ( niet voor de solitaire bij of wilde variant) maar wordt niet correct toegepast. Door jonge bijen af te scheiden van het door de varroamijt geïnfecteerde broedsel kan je de behandeling met strips of amithras starten en er zeker van zijn dat de mijt onderdrukt wordt wordt. Bijkomend voordeel : exponentiële groei van het aantal bijenvolken 2-4-8-16 enz. Deze methode is ontwikkeld door een professionele imker uit Limburg.

• Werner verhelst

Een ding is zeker.Als de mens zich gaat moeien met de natuur, loopt het mis. Afwachten op de gevolgen dus.

• Mario Tersago