Amateurarcheoloog ontdekt nieuwe dinosaurussoort

AP
De ontdekking van een fossielenverzamelaar in een afgelegen regio in de Amerikaanse staat Montana betreft een nieuwe soort gehoornde dinosaurus, zo maakten wetenschappers gisteren bekend.

De beenderen die de gepensioneerde kernfysicus Bill Shipp tien jaar geleden opgroef, zijn van een totnogtoe onbekende dinosaurussoort die 76 miljoen jaar geleden leefde. "De wetenschappelijke naam luidt Spiclypeus shipporum, maar de dinosaurus kreeg de bijnaam 'Judith', naar de Judith River-rotsformatie waar de restanten in 2005 werden ontdekt.

Jordan Mallon, paleontoloog van het Canadese Natuurmuseum in Ottawa, zegt dat Judith nauw verwant is aan de bekende triceratops. Beide soorten hadden hoorns en een grote kraag. Net zoals de triceratops was Judith een planteneter. Het dier was zo'n vijf meter lang en woog tot 4000 kilogram.

Shipp vertelt dat hij een bot van Judiths vond in 2005, nadat hij een amateurpaleontoloog had ingehuurd om hem een les in 'fossielen zoeken' te geven op de ranch die hij recent gekocht had. "Ik vond het per ongeluk, maar met opzet," zegt hij. "Ik was op zoek naar dinosaurusbotten, maar verwachtte niet er te vinden."

Het dier was minstens tien jaar oud toen het overleed. Aan de botten is te zien dan Judith een infectie had, waardoor hij moet gemankt hebben. Daardoor werd de dinosaurus een kwetsbare prooi voor T-rex-achtige roofdieren die omstreeks dezelfde periode leefden, aldus Mallon.

"Het is een opwindend verhaal, want het is een nieuwe soort en we hebben hier dan dit zielige individu dat gedurende zijn leven heeft afgezien," vertelt Mallon. "Als je strompelt op drie poten, dan kan je de kudde waarschijnlijk niet bijhouden."

De studie werd uitvoerig gepubliceerd in het online vakblad PLOS ONE.

AP Jordan Mallon, paleontoloog van het Canadese Natuurmuseum in het Canadese Ottawa met een model van de schedel van 'Judith'.
De Spiclypeus shipporum.
AP De Spiclypeus shipporum.