Exclusief voor abonnees

De nieuwe manier van leven: de 15-minutenstad, waar niks nog ver is

(Archieffoto)
iStock (Archieffoto)
In Parijs hebben ze ‘la ville du quart d’heure’, in Melbourne de ‘20-minute neighbourhoods’ en in Barcelona de ‘Superblocks’. Nu is het aan Vlaanderen om de 15-minutenstad te omarmen, zegt de Vlaamse Vereniging voor Ruimte en Planning (VRP) in De Morgen.

Je hebt 3% van dit artikel gelezen




9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Mike Bemelmans

    Steden zijn echte corona broeihaarden dat men beter kan vermijden nu. Men moet in de toekomst meer open gaan wonen en minder op elkaar geplakt zoals hier. Totaal verbod op appartementen en drukke blokken waar te veel mensen wonen zou beter zijn.

  • Ronny Cuypers

    Wil dat dan zeggen dat al die shoppingcentra naast de steden weer gaan afgebroken worden en dat we terug gaan naar de gezellige buurtwinkel?

  • Mario Roman

    Het is altijd hetzelfde, ze houden in hun plannen NOOIT rekening met mindervaliden, die niet of bijna niet kunnen wandelen of geen weg kunnen. Wat met die mensen, die zelf geen een 5 minuten te voet kunnen wandelen

  • Camylle Verbruggen

    Ik woon in het centrum van Hoeilaart, een 5-minuten dorp. Alles bereikbaar te voet.

  • freddy cardoen

    Gelijk heb je Christophe , de auto brengt jaarlijks 20 miljard euro op aan de staat . Waar denken ze dat nog gaan te halen als ze een 15 _ minuten stad willen . Kijk maar is wat er allemaal betaald wordt met die 20 miljard .