De grootste 'structuur' in ons universum is ... een leeg gat

Wetenschappers ontdekken 'Mount Everest der supervoids'

ESA Deze foto van de Planck telescoop localiseert de 'Cold Spot': het kleine, blauwe omlijnde gebied in de rechterhoek.
Jarenlang zochten onderzoekers naar een afdoende verklaring voor de ongebruikelijk lage temperatuur van een enorm stuk substantie in onze ruimte. Die substantie blijkt nu een stuk minder 'substantieel' te zijn dan verwacht: het is niet meer of minder dan een massief leeg gat.

Astronomen ontdekten dat wat ze jarenlang omschreven als de grootst denkbare structuur binnen ons universum, in feite niet bijzonder veel 'structuur' omvat. Het geheel zou een leeg gat zijn van om en bij de 1,8 miljard lichtjaren groot. Die 'supervoid' kenmerkt zich door zijn ongebruikelijke leegheid.  Helemaal vacuüm is de structuur echter niet. "Supervoids zijn niet volledig leeg, zoals de naam zou doen vermoeden", zegt András Kovács, onderzoeker aan de Eötvös Loránd University in Budapest. "Ze zijn wel minder dens." Zo zou het gat 20 procent minder materie bevatten, dan een prototypisch stuk 'lucht' uit onze ruimte.

"De grote luchtbubbel is de grootste individuele structuur die ooit door de mens werd waargenomen", zegt István Szapudi, hoofdonderzoeker van het project aan de University of Hawaii at Manoa. Het bestaan van het 'gat' kwam aan het licht toen men tijdens een studie ontdekte dat in het gebied waar de bel zich bevindt, de lucht zo'n 10.000 galaxies te weinig telt.

'Cold Spot'

Het team van Szapudi was oorspronkelijk naar de leegte op zoek, omdat ze geloofden dat in de structuur het antwoord voor een ander opmerkelijk verschijnsel verborgen zat. Namelijk de ongewoon lage temperatuur die de ruimte binnen het gat vertoont. "De 'cold spot' deed aanvankelijk heel wat wetenschappers met de mond vol tanden staan", zegt Professor Carlos Frenk, kosmoloog aan de University of Durham. "De vraag was wat er precies voor zorgde dat de temperatuur er zo laag was, en of de verklaring al dan niet voor compleet nieuwe inzichten in de organisatie van ons universum zou zorgen."

De temperatuurdip van de ruimte in de cold spot is maar voor 10 procent te verklaren door het gebrek aan materie in de kern

Exotische fysica

Voor die nieuwe inzichten zorgde de bubbel wel degelijk. "De laatste theorieën stellen dat de temperatuurdip van de cold spot maar ten dele te verklaren is door het gebrek aan materie in de kern", zegt Frenk. "Over dat gedeelte breken we ons nog steeds het hoofd." Dat de extreme schommeling in temperatuur nog maar ten dele verklaard kon worden aan de hand van bestaande wetenschappelijk modellen, wijst misschien op het bestaan van 'exotische fysicawetten': wetmatigheden die het bestaan van onze kosmos reguleren, die tot nog toe niet werden ontdekt.

Daarnaast geven wetenschappers ook aan dat het samenvallen van een gebrek aan materie in de luchtbel en de terugval van de temperatuur, nieuw en onafhankelijk bewijsmateriaal vormen voor het bestaan van zogenaamde 'zwarte materie'.