De 'Green Lantern' achterna: wetenschappers creëren licht in vaste vorm

Flickr/JD Hancock In de 'Green Lantern'-verhalen wordt een constructie van licht gebouwd met een ring. Wetenschappers kunnen nu iets gelijkaardigs.
Licht in vaste vorm produceren, is niet langer een voorrecht van het 'Green Lantern Corps'. Wetenschappers van Princeton University zijn erin geslaagd licht om te vormen tot een vaste stof. Dat meldt de wetenschapssite Phys.org.

In de 'Green Lantern'-stripverhalen kunnen zij die een speciale ring hebben een vaste constructie van groen licht bouwen. Amerikaanse wetenschappers kunnen nu iets gelijkaardigs - zonder ring, maar met een machine. Ze ontdekten hoe ze individuele lichtdeeltjes aan elkaar kunnen klikken, zodat die een vast voorwerp vormen.

De onderzoekers bouwden een machine van supergeleidende materialen, die 100 miljard atomen bevatte. De atomen werden daarna zo gemanipuleerd dat ze zich als één kunstmatig atoom gedroegen. De machine werd daarna vlakbij een geleidend netwerk van lichtdeeltjes - of fotonen - geplaatst. Volgens de wetten van de kwantummechanica namen de lichtdeeltjes de kenmerken van het kunstmatige atoom over, waardoor ze aan elkaar gelinkt werden.

Vloeistof
Fotonen interageren normaal niet met elkaar, maar met deze technologie slaagde men erin een nieuw 'gedrag' te creëren. "In deze situatie gedraagt licht zich echt als een deeltje, in die zin dat twee fotonen zeer sterk op elkaar inwerken", klinkt het. "Bij de ene werkwijze klotst het licht heen en weer als een vloeistof, bij de andere bevriest het."

De machine is erg klein, maar de onderzoekers hopen op termijn een groter toestel te kunnen bouwen om het aantal interacties op te drijven en meer complexe systemen te simuleren. Het team publiceerde zijn bevindingen in het vakblad Physical Review X. De studie maakt deel uit van een poging om fundamentele vragen te beantwoorden over atomair gedrag door een toestel te bouwen dat het gedrag van de kleinste deeltjes simuleert.