Creatieve mensen hebben meer kans op depressies en schizofrenie

THINKSTOCK
Mensen met een creatief beroep, zoals schilders, schrijvers en muzikanten, hebben volgens recent onderzoek 25 procent meer kans om mentaal ziek te worden. De genen verantwoordelijk voor bipolaire stoornissen of schizofrenie werden namelijk vaker aangetroffen bij mensen die voor hun job veel creativiteit aan de dag moeten leggen.

Enkele Ijslandse wetenschappers vonden in het DNA een link tussen creativiteit en mentale stoornissen. Ze deden daarvoor beroep op de medische informatie van 86,000 mensen en vonden zo een genetische variant die het risico op geestesstoornissen verdubbelt. Vervolgens vergeleken ze de aanwezigheid van dat gen met het beroep van de onderzochte personen. Daaruit bleek dat zij die in de creatieve sector tewerkgesteld zijn, duidelijk een verhoogde kans hebben om het gen te dragen.

Of de mentale ziektes, zoals depressies, bipolaire stoornissen of schizofrenie ook echt tot uiting komen, heeft te maken met andere factoren. Zo zijn naast de aanwezigheid van de genetische variant ook leefomstandigheden en eigen ervaringen van belang. Het onderzoek van de wetenschappers werd gepubliceerd in 'Nature Neuroscience'.

Kari Stefansson, CEO van een geneticabedrijf in Reykjavik, onderschrijft de resultaten uit het onderzoek. "Om creatief te zijn, moet je anders denken. Mensen die iets nieuws creëren, overbruggen soms de stap tussen gezond verstand en waanzin", zegt hij. "Creativiteit mag echter niet onderdrukt worden, want het levert ons genieën op, denk maar aan Bach, Mozart of Van Gogh. Ook zij werden in hun tijd bestempeld als 'gek'. Dat stigma zou moeten verdwijnen".

Hobby
Het onderzoek heeft echter wel kritiek gekregen, omdat creativiteit in het onderzoek uitsluitend gekoppeld wordt aan iemands job. Daarnaast zijn er echter ook mensen met een minder creatief beroep, maar die in hun vrije tijd wel creatief bezig zijn met bijvoorbeeld muziek maken, dansen of schrijven.