China luistervinkt naar buitenaards leven met grootste telescoop ter wereld

De FAST-telescoop in Pingtang, kort na de aanvang van de assemblage.
Getty De FAST-telescoop in Pingtang, kort na de aanvang van de assemblage.
Chinese wetenschappers bouwen de grootste radiotelescoop ter wereld. Die zal beter dan welke andere telescoop ook zwakke boodschappen uit de ruimte kunnen oppikken die eventueel kunnen wijzen op intelligent leven.

De assemblage van FAST (Aperture Spherical Telescope) is in juli begonnen en moet volgend jaar voltooid worden. De reflectorschijf van de telescoop krijgt een diameter van 500 meter. Totnogtoe was het Arecibo Observatorium in Puerto Rico de grootste radiotelescoop ter wereld. Die heeft een diameter van 300 meter. Hoe groter de schijf, hoe beter de telescoop signalen kan oppikken.

Hypergevoelig oor
Nan Rendong, leider van het FAST-project, verklaart aan het nieuwsagentschap Xinhua: "Een radiotelescoop is als een hypergevoelig oor en speurt naar relevante radioboodschappen in het lawaai van het universum. Vergelijk het met het identificeren van het geluid van cicaden tijdens een onweer".

De telescoop ligt verzonken in een natuurlijke komvormige vallei in de Chinese provincie Guizhou. De geografie van de omliggende heuvels en het feit dat de site afgelegen ligt, zorgen ervoor dat er minder interferentie is met radiosignalen vanop Aarde.

De reflectorschijf zal met pijlers en kabels boven de grond worden opgehangen. Zo kan die verplaatst worden en kunnen wetenschappers naar geluiden luisteren uit verschillende delen van de ruimte.

Ontdekkingen
Het SETI Instituut, dat de zoektocht naar buitenaards leven leidt, heeft nog nooit een boodschap opgevangen die ontegensprekelijk van een buitenaardse beschaving komt. Nochtans heeft SETI een aantal telescopen, zowel op Aarde als in de ruimte, ter beschikking. Aan de andere kant: zelfs als buitenaardse wezens geen contact leggen, hebben kleinere telescopen dan FAST hun nut al bewezen bij het ontdekken van nieuwe planeten, kometen en pulsars.

De bouw van de telescoop is een opsteker voor China's eigen ruimteprogramma. De ruimteverkenningen van de Chinezen begonnen pas in de jaren 1990, maar het land stuurde inmiddels al een mens in de ruimte. China plant momenteel de lancering van een ruimtestation en een bemande missie naar de Maan. Beide zouden moeten plaatsvinden in de jaren 2020. De telescoop maakt Chinese wetenschappers voor het verzamelen van data onafhankelijk van buitenlandse ruimtetelescopen.