Bacteriën in Noordzeebodem "telefoneren" met elkaar

gettyimages.be
In de Noordzee bevinden zich bacteriën die signalen doorsturen via een door hen geproduceerd elektrisch netwerk, op dezelfde manier zoals een telefoon werkt. Dat stelden onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) vast.

"We wisten reeds langer dat er lange draadvormige 'kabel'-bacteriën in de bodem van de Noordzee leven die in staat zijn om een elektrische stroom te geleiden over centimeters afstand", legt teamleider Filip Meysman uit in een persbericht. "Nu hebben we ook ontdekt dat deze bacteriën hun stroomopwekking snel en drastisch aanpassen en daardoor informatie doorgeven in de zeebodem. Zo weten andere organismen in het diepe sediment of het bovenaan licht of donker is, en of veel of weinig zuurstof voorhanden is, en met deze informatie kunnen ze dan hun gedrag aanpassen."

Het is al langer geweten dat micro-organismen via chemische signalen communiceren, maar dat mechanisme werkt enkel over een korte afstand. De nieuw ontdekte communicatievorm kan veel grotere afstanden overbruggen omdat het via elektrische signaaloverdracht werkt, net zoals bij een telefoon. De ontdekking biedt nieuwe mogelijkheden voor toepassingen.

"We hebben nu een bacterie die de machinerie ontwikkeld heeft om volledig zelf elektrische signalen op te wekken en door te sturen. Als we weten hoe deze bacteriën dit voor elkaar krijgen, biedt dit mooie kansen voor vernieuwend onderzoek naar bio-elektrische materialen en toepassingen", aldus Meysman. "Misschien hebben zonnepanelen of smartphones in de toekomst wel minuscule geleidende bacteriedraadjes als component."