Astronomen willen aarde 'verstoppen' voor aliens

Wat als aliens ons vinden en géén goede bedoelingen blijken te hebben? De Amerikaanse astronomen David Kipping en Alex Teachy stellen dat dit risico niet genomen moet worden en we onze planeet gewoon moeten 'verstoppen' voor potentieel gevaarlijke buitenaardse wezens. Dat kan volgens professor Kipping van de Columbia University in New York en zijn assistent redelijk eenvoudig met laserstralen, schrijft BBC.

Telkens de aarde voor de zon schuift, wordt het licht gedimd en zo kan dus de aanwezigheid van onze planeet worden verraden. Om dat fenomeen te verbergen, zouden we laserstralen kunnen uitzenden in de ruimte. Volgens Kipping zou dat onze aarde compleet onzichtbaar maken voor potentiële geavanceerde astronomen van andere planeten.

De NASA-ruimtetelescoop Kepler heeft al zo'n duizend nieuwe planeten ontdekt door te speuren naar kleine dipjes in lichtsterkte die zich voordoen als een planeet voor haar dichtstbijzijnde ster passeert. Buitenaardse astronomen zouden natuurlijk dezelfde techniek kunnen toepassen om onze planeet te ontdekken.

Een laserstraal van 30 megawatt één keer per jaar gedurende tien uur is voldoende om de terugval in lichtintensiteit veroorzaakt door de doortocht van de Aarde te maskeren, berekende Kipping. "Er is een debat aan de gang of we ons nu moeten proberen kenbaar maken voor aliens of ons net moeten verstoppen", zegt de professor. "Ons werk biedt de mensheid de keuze, tenminste wat die doortocht betreft. We moeten daarover nadenken."

Teachey voegt eraan toe: "We kunnen ook enkel de atmosferische tekenen van biologische activiteit, zoals zuurstof, verhullen. Dat kan met een laserpiek van maar 160 kilowatt per doortocht. Voor mogelijk andere beschavingen zou het dan lijken alsof er op de aarde nooit leven mogelijk was."

ESO