Astronomen ontdekken recordaantal nieuwe planeten

AP De exoplaneten werden met de ruimtetelescoop Kepler van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa waarneembaar.
De ruimtetelescoop Kepler van het Amerikaanse lucht- enruimtevaartagentschap NASA heeft buiten ons zonnestelsel 1284 nieuwe planeten ontdekt. Negen daarvan bevinden zich op een 'leefbare' afstand van de zon. Het is het grootste aantal exoplaneten dat ooit ontdekt is.

Exoplaneten zijn planeten die zich buiten ons zonnestelsel bevinden. De planeten die op leefbare afstand van de moederster ontdekt zijn, kennen temperaturen waarbij water vloeibaar is. In ons zonnestelsel vallen alleen de aarde en Mars in de 'bewoonbare zone'.

De Kepler had aanwijzingen van meer dan vierduizend potentiële exoplaneten. Van 1.284 stuks is met 99 procent waarschijnlijkheid te zeggen dat het raak is. "Het gaat om het grootste aantal exoplaneten dat ooit in één keer is bekend geworden", zegt Timothy Morton van de Princeton University (New Jersey). "Door dit onderzoek is het aantal Kepler-planeten meer dan verdubbeld", stelt Ellen Stofan van de NASA. "Dit geeft ons hoop dat wij ergens, rond een ster die erg lijkt op de onze, wij eventueel nog een Aarde kunnen ontdekken."

Van de nieuw gevonden planeten kunnen er 550 kleine, gesteenteplaneten zijn zoals de de onze. Negen draaien een baan dicht genoeg tot hun ster om levensvatbaar te zijn. Er zijn temperaturen die water in vloeibare vorm mogelijk maken.

Kepler

Er zijn nu al meer dan 3.200 planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt, de meeste dankzij de in 2009 daarvoor gelanceerde Kepler. Die tekende volgens de NASA voor 2.325 stuks.

Kepler werd in 2009 op een missie gestuurd om planeten te ontdekken die rondom andere sterren dan de zon draaien. In de jaren die volgden ontdekte de ruimtetelescoop meer dan duizend van deze zogenoemde exoplaneten, waaronder twaalf leefbare aardse planeten die erg op de aarde lijken. Dankzij Kepler heeft de studie naar exoplaneten een enorme stap gemaakt.

"Voor de start van de Kepler wisten wij niet of exoplaneten zeldzaam of courant kunnen zijn in ons sterrenstelsel. Dankzij Kepler en de wetenschappelijke gemeenschap weten wij nu dat er meer planeten zouden kunnen zijn dan sterren", aldus Paul Hertz van de afdeling astrofysica van de NASA.