Astronomen ontdekken meest op de Aarde lijkende exoplaneten ooit

REUTERS Archiefbeeld. Ook vorig jaar werd een nieuwe exoplaneet ontdekt, Kepler-186f, waarvan hier een artistieke impressie te zien is.
Astronomen hebben acht op de Aarde gelijkende planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt waarvan er twee heel erg op onze planeet lijken, zo is vandaag bekendgemaakt op een bijeenkomst van de Amerikaanse Vereniging voor Astronomie in Seattle.

Wetenschappers van het Harvard-Smithsonian Centrum voor Astrofysica stootten op acht exoplaneten die zich telkens in de levensvatbare zone rond hun ster bevinden, of waar het noch te warm noch te koud is voor vloeibaar water. Volgens Guillermo Torres van het Centrum bestaat er veel kans dat de meeste ervan gesteenteplaneten zijn zoals de Aarde.

Twee kanshebbers

Twee lijken bijzonder erg op onze planeet. Kepler-438b is slechts twaalf procent groter dan de Aarde en bestaat met een waarschijnlijkheid van zeventig procent uit gesteente. De exoplaneet omcirkelt een rode dwergster die kleiner en koeler is dan onze Zon. Ze bevindt zich zo dicht tot die ster dat zij veertig procent meer licht ontvangt dan wij van onze ster, maar niettemin is dat in een levensvatbare zone.

Ook Kepler-442b draait rond een rode dwergster en bevindt zich met een waarschijnlijkheid van 97 procent in de levensvatbare omgeving. Het hemellichaam ontvangt twee derde van het licht dat de Aarde van de Zon krijgt.

Niettemin weten de wetenschappers niet met zekerheid of eender welke van de twee effectief bewoonbaar is.

Verder onderzoek is moeilijk vanwege de afstand tot ons: Kepler-438b op 470 lichtjaar en Kepler-442b op 1.100 lichtjaar. Ter vergelijking: de dichtst tot ons zonnestelsel staande ster bevindt zich op zowat vier lichtjaar.

In totaal zijn al meer dan 1.800 planeten buiten ons zonnestelsel gevonden, maar vele daarvan zijn onbewoonbare gasreuzen.