"Zo groot als een Boeing": kosmische straling onthult enorme ruimte in piramide Cheops

thinkstock
Met de hulp van kosmische stralen hebben wetenschappers een minstens 30 meter lange ruimte in de grootste van de drie piramides in Gizeh ontdekt. Het resultaat betekent een doorbraak om de interne structuur van de piramide van Cheops beter te begrijpen, schrijven de onderzoekers in een verslag in vakblad Nature.

"We weten niet wat de bedoeling van deze holle ruimte is", zegt Mehdi Tayoubi van het internationaal wetenschappelijk team. "Daarom willen we ook niet van een kamer spreken". Maar de omvang van de ontdekte ruimte is groot. "Zo groot als een Boeing", klinkt het.

afp

Muonen

Drie teams van verschillende instituten en universiteiten uit Frankrijk en Japan onderzochten gedurende twee jaar de 4.500 jaar oude piramide in Gizeh. Daarbij gebruikten de wetenschappers een scan met muonen, een nevenproduct van kosmische straling. Net zoals röntgenstralen bij het menselijk lichaam kunnen die elementaire deeltjes honderden meter steen doordringenen, aldus de vorsers.

ap

Grootste

De piramide van Cheops is de oudste en de grootste van de drie piramide van Gizeh en is een van de zeven wereldwonderen uit de Oudheid. De piramide is 139 meter hoog en 230 meter lang. Het bouwsel werd tijdens de regeerperiode van Cheops (2509 tot 2483 v. Chr.) opgericht en heeft nog steeds niet al zijn geheimen blootgegeven.

afp

• Hugo Huybrechts

Waar is er ooit één stukje echt concreet bewijs gevonden dat de piramide van Gizeh minstens 12000 jaar oud is, Yaw?

• Luc Cuypers

Ik meen al zoiets gezien te hebben op tv "Het klokhuis" op NED 3 - enkele jaren geleden !

• roger cam

De commentaar die sommigen hier even is het bewijs van de decatentie waarmee sommige mensen door het leven gaan. Is dit uit domheid, onder dwang, ik denk eerder voor eigen profijt.

• guido vermeyen

stel dat ik hier beweer dat die egyptenaren (mét hulp) in staat waren het gewicht van die blokken van 10 000 kg te neutraliseren en te plaatsen ? Wat zouden jullie van mij denken ?? Let wel: de zijde van de piramide stond exact gericht naar het noorden...probeer het maar zonder apparatuur.

• dirk claeys

Zal het privestrand zijn van de farao! Een oord van sex?