"Obesitas mogelijk besmettelijk"

thinkstock
Volgens een onderzoek dat gepubliceerd werd in het vakblad Nature is obesitas mogelijk een besmettelijke aandoening die via bacteriën wordt overgedragen.

Uit een omvangrijke studie van bacteriën in de menselijke darmen blijkt dat een derde van die bacteriën sporen produceert die kunnen overleven in openlucht en mogelijk van de ene persoon op de andere overgaan.

Volgens de betrokken wetenschappers worden veel ziektes en aandoeningen uitgelokt of verergerd door veranderingen in de darmflora.

Tien jaar geleden ontdekten medewerkers van de universiteit van Washington al dat het inplanten van darmbacteriën van zwaarlijvige muizen bij slanke muizen een omvangrijke gewichtstoename veroorzaakte. Uit nieuw onderzoek blijkt nu dat die microben ook buiten het lichaam kunnen bestaan en ingeslikt kunnen worden, waardoor ze gezonde darmbacteriën aantasten en ziektes veroorzaken.

Dat zou mogelijk verklaren waarom sommige aandoeningen binnen eenzelfde familie vaak voorkomen. De oorzaak is niet altijd genetisch. Familieleden kunnen ziektes van elkaar overnemen door nauw contact of via het toilet.

"Donkere materie"

Volgens Dr. Trevor Lawley van het Wellcome Trust Sanger Institute, die de studie leidde, kunnen aandoeningen als obesitas, de ziekte van Crohn en colitis zo doorgegeven worden. "Ik ben ervan overtuigd dat er ziektes zijn die veroorzaakt worden door een onevenwicht in microbiotica. Als je kijkt naar zoiets als chronische darmontstekingen (zoals Crohn of colitis, red.), of obesitas. Dat is een mogelijkheid."

"Mensen die in hetzelfde huis wonen delen een gelijkaardig microbioom. Genen zijn slechts verantwoordelijk voor 7 tot 13 procent van het risico. Er zijn zeker mensen die meer vatbaar zijn voor ziektes en het kan dus een combinatie van dingen zijn," zo licht hij toe. "In staat zijn om de aandacht te vestigen op deze microbiële 'donkere materie' heeft gevolgen voor de hele biologie en hoe we naar gezondheid kijken."

"Ik ben ervan overtuigd dat er ziektes zijn die veroorzaakt worden door een onevenwicht in microbiotica. Als je kijkt naar zoiets als chronische darmontstekingen of obesitas. Dat is een mogelijkheid."

Dr. Trevor Lawley

Dr. Trevor Lawley

Pil met mix van darmbacteriën

De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat ze het evenwicht weer kunnen herstellen door de bacteriën in de darmen van gezonde mensen in kaart te brengen.

Gemiddeld twee procent van ons lichaamsgewicht bestaat uit bacteriën. Deze zijn vaak gevoelig aan zuurstof en moeilijk te kweken in laboratoria. Tot nu toe was het dan ook bijzonder moeilijk om ze te isoleren en bestuderen. Het team is er nu in geslaagd een bibliotheek van nieuwe bacteriën samen te stellen. Ze hopen een pil te creëren die een mix van bacteriën bevat die de gezondheid kunnen herstellen.

Video