Het Groot Barrièrerif
Volledig scherm
Het Groot Barrièrerif © AFP

Wetenschappers ontdekken koraalrif groter dan Empire State Building

Goed nieuws vanuit het Groot Barrièrerif: Australische wetenschappers deden er een verrassende ontdekking. Ze vonden er een koraalrif hoger dan 500 meter, dat is dus hoger dan het Empire State Building in New York. Het is de eerste keer in 120 jaar dat er zo’n gigantisch vrijstaand koraalrif in het gebied werd ontdekt.

1. Wetenschappers vragen dringende bescherming voor bedreigd vogelbekdier

Wetenschap­pers vragen dringende bescher­ming voor bedreigd vogelbek­dier

De Australische populatie vogelbekdieren is de voorbije dertig jaar zo sterk gedaald dat wetenschappers oproepen om de iconische zoogdieren met eendenbek op de lijst met bedreigde diersoorten te plaatsen. Onderzoekers van de Universiteit van New South Wales (UNSW) gaven vandaag hun advies aan de regering van de staat New South Wales. Ze deden dat op basis van een rapport over het risico op uitsterven van de diersoort.
  2. Na verwoestend vuur brengt regen soelaas én ellende in Australië
    PREMIUM

Na verwoes­tend vuur brengt regen soelaas én ellende in Australië

In Australië worden de bosbranden in snel tempo gedoofd door de stortregens van de voorbije dagen. Die zorgen echter voor nieuwe ellende, met overstromingen en stroomuitval. De komende dagen wordt er nog meer zware regen verwacht. Die worden op de hielen gezeten door een tropische cycloon die nog meer schade zou kunnen aanrichten. De bosbranden en het coronavirus houden de toeristische sector in een wurggreep. De kost van de branden is astronomisch: volgens sommige experts kan die oplopen tot 60 miljard euro.
  1. Man kan kantelende wagen nipt ontwijken