Artistieke impressie van het kosmische verschijnsel.
Volledig scherm
Artistieke impressie van het kosmische verschijnsel. © NRAO/AUI/NSF; Dana Berry/SkyWorks; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Uniek kosmisch weerfenomeen: dit zwart gat vreet koude gaswolken

SterrenkundeEen internationaal team van astronomen is met de ALMA-radiotelescoop in Chili getuige geweest van een nooit eerder waargenomen kosmisch "weerverschijnsel": het neerregenen van intergalactische gaswolken op het superzware zwarte gat in het centrum van een enorm sterrenstelsel op een miljard lichtjaar van de Aarde, zo heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO gemeld, verwijzend naar een publicatie in het vakblad Nature.

1. Europees geneesmiddelenagentschap onderzoekt of Trumps ‘wondermiddel’ tegen corona groen licht kan krijgen

Europees geneesmid­de­le­na­gent­schap onderzoekt of Trumps ‘wondermid­del’ tegen corona groen licht kan krijgen

Voormalig president Trump nam tijdens zijn coronabesmetting het toen experimentele middel REGEN-COV van het Amerikaanse bedrijf Regeneron. Het medicijn is een soort “antistoffen-cocktail”, een techniek die veelvuldig onderzocht wordt. Uit een fase 3-onderzoek van Regeneron en partner Roche blijkt dat ook hun antistoffen wel degelijk zouden kunnen helpen in de strijd tegen het coronavirus.