Een afbeelding gemaakt door de Hubble Space Telescope in 2020.
Volledig scherm
Een afbeelding gemaakt door de Hubble Space Telescope in 2020. © NASA, ESA, A. Simon (Goddard Spa

Ook dat nog: gasplaneet Jupiter gaat gebukt onder hittegolf

Op de planeet Jupiter is een extreem grote hittegolf ontdekt. Het getroffen gebied is ongeveer 10 keer zo groot als de aarde, heeft een internationale groep wetenschappers vrijdag naar buiten gebracht.

1. Wanneer kies je best voor de gratis ziekteverzekering van de overheid in plaats van voor een mutualiteit?
    Spaargids.be

Wanneer kies je best voor de gratis ziektever­ze­ke­ring van de overheid in plaats van voor een mutuali­teit?

De wettelijke ziekteverzekering is verplicht in België. Dit systeem biedt iedereen toegang tot medische verzorging. Om van dat systeem te kunnen genieten, moet je je aansluiten bij een ziekenfonds of bij de Hulpkas voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering (HZIV). Maar hoe bepaal je die keuze? En waarin schuilt het verschil tussen ziekenfonds en hulpkas? Spaargids.be zet het voor je op een rij.
  2. Dinosauriërs waren al op sterven na dood voordat de asteroïde insloeg, blijkt uit een nieuwe studie

Dinosau­riërs waren al op sterven na dood voordat de asteroïde insloeg, blijkt uit een nieuwe studie

Het uitsterven van de dinosauriërs heeft paleontologen lang geboeid. Jarenlang werd de inslag van een vurige meteoriet zo’n 66 miljoen jaar geleden als schuldige gezien, maar uit een nieuwe studie van Chinese wetenschappers op basis van een analyse van meer dan 1000 gefossiliseerde eierenschalen, blijkt nu dat dino’s al miljoenen jaren voor de meteoriet insloeg op sterven na dood waren.