Mogelijk eerste planeet buiten onze Melkweg ontdekt

Voor het eerst lijkt er een planeet te zijn ontdekt in een heel ander sterrenstelsel, dus buiten onze Melkweg. Helemaal zeker is het nog niet, en het is sowieso bijzonder moeilijk om bevestiging te krijgen, maar de metingen kunnen wetenschappers een nieuwe plek bieden om naar planeten te zoeken.

• Alix Cornelissens

1 jaar geleden
    er zijn al honderden planeten ontdekt, niets eerst aan
  • Catherine Mistiaen

1 jaar geleden
    Dat het heelal aan het uitdijen is, dat wisten G. Lemaitre en A. Einstein ook al. Dat er dus hier en daar, nu en dan een nieuwe planeet opduikt, is eigenlijk in die context, heel normaal. "The universe is expanding." zei de kleine Woody Allen tegen zijn psychiater. Dit is een humoristische scène in de film. Humor is 1 van de vele rijkdommen die we van God gekregen hebben. Als evenbeeld van Zichzelf, weet Hij namelijk heel goed hoezeer de mens humor nodig heeft.
  • ivo torfs

1 jaar geleden
    Ik neem aan dat de wetenschappers hun werk doen want stilstand is achteruitgang, maar zou het niet beter zijn "onze wereld" eerst te redden van alle vervuiling en de minder ontwikkelde delen een deftig levensnivau te geven .
  • bart vansteenkiste

1 jaar geleden
    laat ik u iets openbaren , god elohim heeft vele rijkdomen achter gelaten in de aarde , maar alles is van de aarde ook uw luxe die u vandaag hebt , want u ook vast neemt is ontstaan uit de rijkdommen van de aarde maar dan ook alles , wat niet aan wezig is op de aarde is de techniek om uit uw eigen zonnestelsel te komen , trouwens ons zonnestelsel word beschermd door een grote bubbel en door andere grote planeten voor inslag op aarde , en leven in heel deze universe is enkel mogelijk op aarde
  • Bart Verwegen

1 jaar geleden
    Terwijl wetenschappers op zoek zijn naar zulke planeten of andere zaken, worden er waardevolle technieken ontwikkeld die ook veel bredere toepassingen hebben. Dat is altijd al zo geweest, maar wordt nogal eens vergeten.
  1. Joran (19), gepassioneerd door sterrenkunde en astrofotografie, zorgt voor ‘Nacht van de Duisternis’ in Ninove
    PREMIUM
    Ninove/Denderwindeke

Joran (19), gepassio­neerd door sterrenkun­de en astrofoto­gra­fie, zorgt voor ‘Nacht van de Duisternis’ in Ninove

Op de atletiekpiste kan je zaterdagavond de sterrenhemel bewonderen door een telescoop tijdens de ‘Nacht van de Duisternis’. Dat Ninove dit jaar meedoet, is te danken aan Joran Keij (19) uit Denderwindeke, die het voorstel deed. Joran is al sinds zijn veertiende geboeid door planeten en andere hemellichamen en heeft astrofotografie als hobby.