Mogelijk eerste planeet buiten onze Melkweg ontdekt

Voor het eerst lijkt er een planeet te zijn ontdekt in een heel ander sterrenstelsel, dus buiten onze Melkweg. Helemaal zeker is het nog niet, en het is sowieso bijzonder moeilijk om bevestiging te krijgen, maar de metingen kunnen wetenschappers een nieuwe plek bieden om naar planeten te zoeken.

• Alix Cornelissens

1 dag geleden
    er zijn al honderden planeten ontdekt, niets eerst aan
  • Catherine MISTIAEN

1 week geleden
    Dat het heelal aan het uitdijen is, dat wisten G. Lemaitre en A. Einstein ook al. Dat er dus hier en daar, nu en dan een nieuwe planeet opduikt, is eigenlijk in die context, heel normaal. "The universe is expanding." zei de kleine Woody Allen tegen zijn psychiater. Dit is een humoristische scène in de film. Humor is 1 van de vele rijkdommen die we van God gekregen hebben. Als evenbeeld van Zichzelf, weet Hij namelijk heel goed hoezeer de mens humor nodig heeft.
  • ivo torfs

1 week geleden
    Ik neem aan dat de wetenschappers hun werk doen want stilstand is achteruitgang, maar zou het niet beter zijn "onze wereld" eerst te redden van alle vervuiling en de minder ontwikkelde delen een deftig levensnivau te geven .
  • bart vansteenkiste

1 week geleden
    laat ik u iets openbaren , god elohim heeft vele rijkdomen achter gelaten in de aarde , maar alles is van de aarde ook uw luxe die u vandaag hebt , want u ook vast neemt is ontstaan uit de rijkdommen van de aarde maar dan ook alles , wat niet aan wezig is op de aarde is de techniek om uit uw eigen zonnestelsel te komen , trouwens ons zonnestelsel word beschermd door een grote bubbel en door andere grote planeten voor inslag op aarde , en leven in heel deze universe is enkel mogelijk op aarde
  • Bart Verwegen

1 week geleden
    Terwijl wetenschappers op zoek zijn naar zulke planeten of andere zaken, worden er waardevolle technieken ontwikkeld die ook veel bredere toepassingen hebben. Dat is altijd al zo geweest, maar wordt nogal eens vergeten.
  1. Warmtepomp vanaf 2026 verplicht in nieuwbouw: zoveel kosten de verschillende soorten
    Livios

Warmtepomp vanaf 2026 verplicht in nieuwbouw: zoveel kosten de verschil­len­de soorten

Wie bouwt, is vanaf 2026 verplicht om een elektrische warmtepomp te gebruiken om zijn woning te verwarmen. Die bestaan in verschillende varianten. In de praktijk moet je meestal kiezen tussen een warmtepomp die warmte aan de bodem onttrekt of een systeem dat warmte uit de buitenlucht haalt. Wat voor jou de beste keuze is, hangt af van je woonsituatie en budget. Bouwsite Livios zet de opties op een rij.
  2. Hiv-epidemie in België vorig jaar vertraagd door coronapandemie

Hiv-epidemie in België vorig jaar vertraagd door coronapan­de­mie

De coronapandemie en de coronamaatregelen hebben vorig jaar een rem gezet op de hiv-epidemie in België. Er werden 727 nieuwe diagnoses vastgesteld in 2020. Dat zijn er 21 procent minder dan in 2019, zo blijkt uit het jaarlijkse hiv-rapport van gezondheidsinstituut Sciensano. Om hiv verder terug te dringen, moet niet alleen het aantal nieuwe infecties naar omlaag, maar moeten besmette personen ook snel een diagnose en een behandeling krijgen.